Det borde vara lättare att få Valium?

Mer
4 år 10 månader sedan #1161135 av charlie2
men ssri är också beroendeframkallande och det är en mycket sämre medicin det.:oops: :cry:
Mer
4 år 10 månader sedan #1161136 av MsTibbs
Hur menade du nu? Beroendeframkallande hur då?
Mer
4 år 10 månader sedan #1161137 av charlie2
om man slutar med ssri så mår man väldigt dåligt.

jag tycker att ssri är en riktig skit medicin.
Mer
4 år 10 månader sedan #1161144 av MsTibbs
Javisst men det gör den inte beroendeframkallande. Man behöver inte höja och höja dosen ju.
Mer
4 år 10 månader sedan #1161169 av Cosmos
Borde inte skriva i denna undermåliga tråd men ändå: Valium/Stesolid/Diazepam/Apozepam är precis detsamma. Den aktiva substansen heter diazepam och är muskelrelaxerande, det upplevs som lugn. Stesolid brukar användas som kramplösande vid ep-anfall. De senaste 20 åren har Valium skrivits ut i allt mindre omfattning, oklart varför. Kanske beror det på det dåliga ryktet som Valium har.

Att dödligheten ökar vid benzo-behandling beror sannolikt på att folk överdoserar och blandar med alkohol. Benzo är en missbrukardrog och är värda rätt mycket på svarta marknaden.

Oviljan hos läkare att skriva ut Valium, Stesolid osv beror just på missbruksrisken.

SSRI är enligt senare rön också beroendeframkallande. Efter en tids användning avtar effekten. Läkarna brukar då byta medicin till något snarlikt, men samma sak händer med den.

Utsättningssymptomen på SSRI kan vara fruktansvärda så nedtrappningen måste ske ytterst långsamt. Annars är det bara att sätta in medicinen igen, på vinst och förlust.

Själv har jag Seroxat/Paroxetin och det är den medicin som har lyft mig mest från ångest och depression. Jag kommer antagligen aldrig att trappa ut den även om den har tappat lite i effekt de senaste åren.
Mer
4 år 10 månader sedan #1161170 av Geta
När jag satte ut valium, satt jag med huvudet mellan knäna en vecka.