berätta din historia om psyk - hjälpt eller stjälpt?

Mer
13 år 3 månader sedan #374223 av Poppy

Drummer skrev: Där jag står nu inom psykiatrin så är det tack vare dom som mitt liv går att kontrollera. Jag rekommenderar verkligen psykiatri när man väl har hittat bra vårdpersonal! Utan dom så skulle våra liv gå under! Men personkemi är individuellt!


Jättebra skrivet! Det är det allt handlar om, att komma i kontakt med rätt personer... då är psykvård bra. Tyvärr hänger det väl mycket på ren tur om man gör det eller inte.
Mer
13 år 3 månader sedan #374413 av inga
svar till Admin1
om diagnoser och BUP
Du skriver att det kan vara svårt med diagnos på ungdomar, eftersom symptomen kan vara diffusa och oklara hos unga. Men en diagnos får man ju för att få rätt hjälp.
inom äldrepsykiatrin är det vanligt att människor som är glömska, trötta och nedstämda söker för att få reda på om de har en demenssjukdom (det finns ju bromsmediciner) eller om det är en depression eller ett trötthetssyndrom. Det är nog många gånger svårt att ställa rätt diagnos men man avfärdar inte dem som söker med att symptomen är diffusa och oklara hos äldre... Varför skulle det egentligen vara svårare (eller oviktigare) för en ung människa att få rätt diagnos och rätt hjälp än en äldre?
Samtidigt vill jag passa på tacka för det jättefina forum, som ”Viska” är.
:)
Mer
13 år 3 månader sedan #374415 av Geta
Men det är kanske just det väldigt svårt att spika en diagnos
hos ungdomar som utvecklas.
Att då ge en schizofrenidiagnos som egentligen inte stämmer
måste utlösa depression och förtvivlan.
Jag tycker att det är bra att läkare är försiktiga med att ställa
diagnos hos ungdomar.
Mer
13 år 3 månader sedan #374418 av inga
Geta,
Jag håller inte med. Jag har en god vän som fick vänta i 7 år för att få adekvat diagnos och behandling. Den långa tiden i obehandlad psykos gjorde att han utsattes för oacceptabla risker, att hans psykos blev mer svårbehandlad, att hans chanser till återhämtning försämrades rejält samt att anhöriga sjukskrevs. Man behöver inte ställa diagnosen schizofreni tidigt. Det finns en diagnos som heter Psykosis UNS. Men man ger inte upp utan följer vederbörande. Man finns där och springer inte iväg med skäl som att vederbörande "inte uppfyller kriterierna för schizofreni enligt DSM-IV". Ett annat skäl som ofta anförs av BUP för att inte göra något är att patienten inte är "motiverad" och inte kan "problemformulera" sig. Det klart att det är svårt med motivationen när man har problem med viljelivet (som vid schizofreni). En gång läste jag en artikel med titeln: "Har barnpsykiatrin svårt att erkänna att det finns barn med alllvarlig psykisk sjukdom?"
Mer
13 år 3 månader sedan #374421 av kosmisk
Psykatrin hjälper mig, men det är just det som är problemet! Jag vill lösa mina problem utan dem.
För när jag gör det så är jag fri & fri-sk.
Mer
13 år 3 månader sedan #374603 av Admin1
I tonåren utvecklas hjärnan mycket och omformas, därför blir psykiska symptomen diffusa och oklara, vilket gör det svårt att ställa en korrekt diagnos. I 20 års åldern har hjärnan mognat och blivit färdigutvecklad och då är det lättare att ställa diagnos. Det finns de som får schizofrenidiagnos, som barn, men då har de tydliga symptom. Det är bara 2 % som får schizofreni som barn. Det är möjligt att det kan komma nya diagnosmetoder, som fungerar bättre på barn och ungdomar i framtiden. Det finns idag redan metoder, men de är inte tillräckligt utprovade.