Bryta ner eller bygga upp?

Mer
18 år 6 månader sedan #24289 av Geta
Vad är och vad har psykiatrin haft för
syfte?
Ibland kan man undra.
Är den till för att bygga upp eller bryta
ner?
Mer
18 år 6 månader sedan #24295 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Ja det har jag också undrat, speciellt efter att jag läst ett inlägg av någon här på Viska som skrev att dennes psykolog sade att schizofrena i u-länder tillfrisknade snabbare för att människorna i samhället trodde på deras berättelser, att de var sanna och att rösterna och synhallisar/andarna ville något. Sjukdomer accepterades helt enkelt och man såg det inte som sjukdom utan som att de sjuka hade kontakt med den andra sidan. Nå det jag fastnade för var det att dessa individer tillfrisknade snabbare, mådde bra i alla fall.
Mer
18 år 6 månader sedan #24296 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Det är väl lättare att smälta in i ett samhälle om man redan från början blir accepterad, rent av uppskattad och upphöjd.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #24300 av Clint
Svar från Clint i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Att en vis psykolog har sagt att personer med schizofreni tillfrisknar i u-länderna är renda nonsens. Det finns inget bevis för detta och inget som tyder på det heller....
Vi svenskar litar ganska blint på nästan allt som "myndigheterna" säger.
Clint
Mer
18 år 6 månader sedan #24303 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Jag har läst det lite överallt tycker jag att prognoserna ser bättre ut i u-länderna.
Mer
18 år 6 månader sedan #24304 av Crilla
Svar från Crilla i ämnet Bryta ner eller bygga upp?

Geta skrev: Vad är och vad har psykiatrin haft för
syfte?
Ibland kan man undra.
Är den till för att bygga upp eller bryta
ner?


Jag tycker att den varken bygger upp eller bryter ner. Jag tycker det mest handlar om att förvara människor och dölja att de finns...