Bryta ner eller bygga upp?

Mer
18 år 6 månader sedan #24620 av Clint
Svar från Clint i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Jag förkastar aldrig miljöns påverkan på människans psyke. Men: Generna spelar alltid sin roll i vilken utsräckning den utsatte står emot påfrestningar i familjen eller i samhället. Glöm inte att det finns många människor som är uppväxta i våldsamma och kärlekslösa familjer och miljöer men de har klarat sig bra och fungerar utmärkt i samhället. Till och med skaffat sig viktiga positioner i samhället. Detta betyder att deras arvsanlag inte bär på sånt som gör de sårbara för psykiska sjukdomar.
Allting är ju relativt.
Det bästa sättet för att förstå resonemanget är att fråga sig:
Varför dör inte vissa insekter av DDT ? :)
clint
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 6 månader sedan #24622 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Att jämföra hur det är att bli schizofreni
som att bli utsatt för DDT är en intressant
tanke.
Maskrosbarn kallas de barn som klarar sig
trots stora strapatser.
Då har barnet säkert träffat någon eller flera
personer i livet som sett det.
Det kan vara en släkting eller lärare i skolan
eller någon annan.
Mer
18 år 6 månader sedan #24628 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Jag råkade igår på SVT24 se del av en konferens om arv och miljö. För personlighetsstörningar var arvet 40 % och miljön resten, men familjemiljön var ganska betydelselös kanske 10 %. Det är väldigt komplext samspel mellan arv och miljö. Miljön kan påverka generna och genernas betydelse kan variera med åldern. Det var ett väldigt bra program, men tyvärr såg jag inte hela programmet kanske kommer det i repris. För schizofreni fanns en del gener beskrivna som förknippades med sjukdomen, men det behövdes mer kunskap sas det.

Jag tror på att både arv och miljö samverkar för att framkalla schizofreni, men det kan finnas folk som får schizofreni utan att arvet alls påverkar och där bara miljön inverkar.
Mer
18 år 6 månader sedan #24639 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Att hamna i fel sällskap när man är ung och inte känna sig bekväm kan leda till psykisk ohälsa om man är sårbar. Jag tror att miljön spelar stor roll vid schizofreni. Hade själv tuffa uppväxtförhållanden och tror att det var orsaken till att jag insjuknade. Ingen i min familj och släkt har haft allvarliga psykiska sjukdommar. Möjligtvis depressioner. Visst kan det vara ärftligt men tror mer på miljö. Jag tror att en schizofren människa som aldrig fått respekt och kärlek men som plötsligt träffar rätt människor kan bli rejält mycket bättre.
  • Björn
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24641 av Björn
Svar från Björn i ämnet AS o schiz
Har ASPERGARE (som jag) större risk att utveckla schizofreni?

Jag har haft en bra, trygg, kärleksfull uppväxt, men mina tonår fr 18-25 (nu) är/har varit ett helvete.

Hur stor risk löper jag att utveckla schizofreni?

Tacksam för svar.


mvh/Björn
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 6 månader sedan #24651 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Elbehandling hos tandläkare?