Bryta ner eller bygga upp?

  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24327 av
Svar från i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Ën bra psykiatri bryter ner och bygger upp.

Man måste bryta ner det sjuka och bygga upp det suinda.

Man kan även se det när folk går in och ut ur sekter, de programmeras och programmeras av. Tyvärr finns det inte reurser att genomföra opration nerbrytning-uppbyggnad i den skala det skulle behövas, man behöver stöd och hjälp, när en idrottsman misslyckas så har landslaget psykologer som hjälper honom med tänknadet så han kan komma tebax o kämpa imorrn igen, men när en sjuk misslyckas så får han ofta börja om, när den sjuke orkar med tävling kanske inte vården har reurser, och när de väl får det så är den "goda" perioden över för den sjuke som får vänta månader på att orka tävla igen, och då står inte vården redo samtidigt igen, osv..
Mer
18 år 6 månader sedan #24343 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bryta ner eller bygga upp?

Clint skrev: Att en vis psykolog har sagt att personer med schizofreni tillfrisknar i u-länderna är renda nonsens. Det finns inget bevis för detta och inget som tyder på det heller....
Vi svenskar litar ganska blint på nästan allt som "myndigheterna" säger.
Clint


Det finns ganska mycket bevis för att schizofrenin är lindrigare i uländer för WHO har gjort en del undersökningar. Varför det är bättre i uländer vet man inte säkert, men man har pratat om bättre familjesammanhållning och bättre tillgång på lämplig sysselsättning. I Västvärlden började schizofrenin bli ett problem när på 1800-talet inflyttning till städerna påbörjades. Det man kan undra över vad gäller uländerna är kanske att schizofreniproblemet löses inte genom mer resurser till vård utan kanske mer resurser till att förbättra sociala faktorer och sysselsättning. Läs mer om schizofrenin i uländer:
www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... i-ulaender
Mer
18 år 6 månader sedan #24376 av Clint
Svar från Clint i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Det har blivit en vana att folk daltar med psykiatrin, skyller på den, är arg på den, osv... ......ingen vill skriva om de människor som tillfrisknat från sina psykiska besvär tack vare psykiatrin.
Det är inte psykiatrins fel att folk drabbas av psykiska sjukdomar, utan det är genetiskt och miljömässigt.
[det är typiskt att man någon mår dåligt, så vill man så fort som möjligt hitta syndabock]
clint
Mer
18 år 6 månader sedan #24383 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Jag tycker det är direkt dumt och oförståndigt att kalla psykisk ohälsa för genetisk.

mvh Fredrik
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 6 månader sedan #24384 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bryta ner eller bygga upp?
Men psykiatrivården går fram och tillbaka.
Tidvis kanske man får gå i terapi i årattal.
Sedan blir man utsatt för bältesläggning som
pågår för länge och utan extravak.
Sedan kanske man träffar på någon trevlig
kurator.
Däremellan blir man avvisad då det inte märks
att man har vanföreställningar.
Sedan är det dags för någon intresserad läkare.
Och så håller det på.
De allra flesta vårdare -skötare är trevliga
jag vill bara tillägga det.
Mer
18 år 6 månader sedan #24395 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Bryta ner eller bygga upp?

Geta skrev: Men psykiatrivården går fram och tillbaka.
Tidvis kanske man får gå i terapi i åratal.
Däremellan träffar man på någon sadistisk
vårdare som tycker att det är roligt att
lägga folk i bälte.
Sedan kanske man träffar på någon trevlig
kurator.
Sedan får man gå till en sjuksköterska som
helst vill slänga ut en. Och gör det också.
Sedan är det dags för någon trevlig läkare.
Och så håller det på.


Precis sån bild har jag också fått av psykiatrin. Min ena psykolog tyckte att jag borde gå hos henne lite till medan min läkare tyckte att man inte behövde älta om barndomen och så tyckte hon att jag inte behövde gå mer, sen så säger min andra psykolog att jag borde pröva mina egna vingar nu, men det förstod jag var bara för att hon var vikarie och hennes vikariat gick ut. Seb tyckte min sjukgymnast som jobbar på psykiatrin att jag borde ha någon att prata med och fixar in mig hos hon som var vikare fast nu jobbade hon på ett annat ställe. Är det då lönt att gå hos den psykologen i ett år till när det var samma psykolog som tyckte att man borde pröva egna vingar. Kan en sån psykolog hjälpa en i fortsättningen om hon inte kan se att man behöver någon att prata med? Allt detta gör en förvirrad och då förstår man också att psykologerna jobbar för myndigheterna och inte för vårt bästa, eftersom de rättar sig efter resurserna och säger att "nu är du färdig" när man inte alls är färdig.