Pröjsa för blodprov?

Mer
11 år 4 månader sedan #543187 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Pröjsa för blodprov?
I vår fastighet bodde en gammal dam med elrullstol, för hon hade fått amputera benet och hon kunde åka omkring i elrullstolen på området. Hon fick, efter att ha bott i en annan lägenhet, en lägenhet i markplan i en hörnlägenhet i slutet av det här huset. Det är ett långt halvcirkel format hus och hon bodde på uppgång 51 med början från uppgång 3 och då i en trea!

Hon bytte till vanlig rullstol i uppgången och lägenheten och dörren till uppgången var handikappanpassad så hon laddade rullstolens batterier genom ett helt vanligt elektriskt jordat uttag i trappuppgången.

Vi hade dock en som rökte till slutet av sitt liv och han fick först ena benet kapat och åkte då elmoppe som han satt på och gick på kryckor om han skulle någonstans per fot. Han fick senare lungcancer och även andra benet kapat och var färdig på sjukhuset och väntade på transporten hem till sin fru, men i den väntan låg han i sängen och somnade in. Han kämpade väl den mannen, jag ger honom en eloge!

Samt faktiskt, har jag träffat min gamle gymnastik lärare från grundskolan som bor i området. Nu har jag inte sett honom på ett tag, men han åker också omkring på elmoppe, med sina 90+! Han är en mycket god tecknare/målare och jag har pga anledning att jag sett till att något som han förlorat, som han återfick genom mig, fått en tavla utav honom och jag har bjudit honom på fika hemma hos mig.

Han har berättat för mig att det är bla han som sett till att du reformen kom till i Sverige och han tjänstgjorde som stridande befäl som kapten för ett kompani svenska soldater i Finska vinterkriget i den kontingent av 5.000 svenskar som stred på Finlands sida i andra världskriget. En man att se upp till.

Kan bara säga, att få handikapphjälpmedel faktiskt är mycket svårt och i de fall jag räknat upp har de åtminstone fått betala en hel del själva för att få fordonen.

Men jag får väl köpa mig en gammal flakmoppe, som de har på öarna i Göteborgs skärgård istället för bil... :grandpa :vissel


[youtube:1zoty1g7]XJiByR3bIE4[/youtube:1zoty1g7]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #543197 av kvinnan
Svar från kvinnan i ämnet Pröjsa för blodprov?
Har aldrig varit med om att beala för provtagning vilket jag tar en gång i månaden. Ändå går jag med min remiss som
jag får från landstinget till en privat vårdcentral och tar dem....

Själv har jag färdtjänst oxå, men det beror på mina psykiska problem och inte på fysiska eller snöröjning,,,
Mer
11 år 4 månader sedan #543202 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Pröjsa för blodprov?
Ja, remissen går ju på läkarbesöket vilket kostar 100 kr på vårdcentralen och för dig då, så måste den privata mottagningen ingå i högkostnadsskyddet. Att bara prata med sköterskorna på labbet för bla tidsbeställning till läkare kostar pengar det också. Vad kostnaden är idag kan jag inte svara på, men tror att det är samma, alltså 100 kr.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #543203 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Pröjsa för blodprov?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #543205 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Pröjsa för blodprov?
Det kan således variera med var man bor, vad man får betala.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
11 år 1 månad sedan #568162 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Pröjsa för blodprov?
En för mig okänd kvinna tappade mig på blod idag. Hon var väldigt otrevlig och sade till mig att sätta mig närmare henne. Dessutom ville damen i receptionen åter ta betalt för ingreppet. Tur att man endast går dit en gång i månaden. Mitt sjaviga utseende inbjuder till mobbning, dök jag upp nyrakad och välfriserad i kostym blev nog bemötandet ett annat.