Mitt besök hos psykiatrin nyss - nu är det allvar!

Mer
10 år 2 månader sedan #645356 av Nissegossen
Ömsom vin ömsom vatten är mitt recept och det gäller öl också. När du är törstig på vatten drick vatten!
Om du dricker öl eller vin och sprit och försöker dricka dig otörstig på det, när det egentligen är vatten du behöver, så blir kroppen till slut beroende av alkohol för att fungera och då kräver din kropp alkohol och då är du fullblodsalkoholist. Har själv ingen abstinens efter alkohol och nyttjar inte så ofta varken starköl vin eller sprit och inte heller de starkare folkölet 3,5 %utan de mer beskedliga 2,8;orna. Men dessa dricker jag en del av under dagen bara för att de ger mig ett förhöjt stämningsläge och gör mig lite lullig, men blir inte mer påverkad än högst salongsberusad.

Klart bäst är att ha ett förhöjt stämningsläge utan alkohol, så bli natural born high istället, med exempelvis religion eller vad ni nu finner som kan vara beroende framkallande men inte ger er andra besvär än att människor snackar om er. På gott och ont...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 månader sedan #645410 av Richard
Tack för era tips och tankar!

Sover nog knappt något inatt heller, trots att jag inte sovit nått under dagen. Fast för ca 5-6 timmar sen så tog jag endast förskriven mängd medicin, men det verkar ha blivit helt värdelösa; Theralen, Imovane, o dessutom Haldol o Iktorivil. Men jag tror det beror på att jag har små känningar av alkoholabstinens, då jag inte druckit sen i fredags. Men det får va som det blir, tänker ändå gå till min dagliga verksamhet kl 13. Tidigare stannade jag alltid hemma om jag sovit mindre än 8 timmar.

Men på något sätt känns det bättre nu när jag inte druckit på ett tag, typ friskare på nått sätt.

Jag behöver inte sluta helt med alkoholen, men istället för att dricka mig full 4-5 dagar i veckan ska jag hålla mig till en dag (blir nog fredagen). Imorgon börjar jag med Antabus, o ska mycket försiktigt försöka få fram "ett schema", vilka dagar jag ska ta Antabus, men även kunna dricka på fredagar, så att det inte sitter i. Jag har druckit på Antabus tidigare, o det är inte roligt...
Mer
10 år 2 månader sedan #645418 av Amandara
Jag tänker också att det kanske är lättast att sluta helt med alkoholen, enligt min egen erfarenhet i alla fall. Om du dricker någon gång då och då håller du fortfarande igång "receptorerna" för alkoholtillfredsställelse........ ja jag vet inte men jag tror.

Hälsan är viktig och det här är väl ett tillfälle att sluta? :hjärta
Mer
10 år 2 månader sedan #645427 av islaa
Mitt bästa sömntips är att spendera 6-8h i sängen på regelbundna tider oavsett om man sover eller inte, i början är det plågsamt som fan men efter ett tag så vänjer sig kroppen att varva ned och man sover på avsedd tid. Man får heller inte gå och lägga sig under dagen utan måste hålla sig vaken tills det blir kväll igen. Kanske inte perfekt om man är psykosbenägen men jag vet personligen att jag klarar 2 dygn vaken innan hjärnan börjar kännas lite slirig.
Mer
10 år 2 månader sedan #645490 av Admin1
Antagligen dricker du alkohol för att bli avslappnad och lugn. Mitt tips är att testa olika avslappningsövningar och försöka hitta en metod som fungerar. Sedan kör du avslappning morgon, lunch, kväll och när du skall sova. Det kan vara bra att testa avslappning i sängen, eftersom du kanske somnar under den.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
10 år 2 månader sedan #645510 av Jocke
Ja, Richard! Jag håller med Amandara om det där med receptorerna för en skön fylla. Men min kompis säger att det är en förrädiskt känsla att känna ett behag av öl eller sprit, han säger att man ska bestämma sig för att sluta tvärt. Vi har haft många diskussioner kring detta, men den avslappnande effekten kan man bara få om man har någorlunda kontroll på sitt liv. Jag förstår dig så väl vad du menar med en "skön fylla" som är svår avstå ifrån, beroendet av att behålla en supardag är en tanke som handlar om att man tycker om att dricka, och att man vill njuta av livet så länge man kan under sin korta tid på jorden. Du kanske har samma problem som mig, att skaffa brudar. Om jag nu skulle lyckas finna ngn tjej, så kommer jag helt att avstå från öl, för dem två faktorerna passar inte ihop.

Vars är världen på väg?