Tvångsåtgärder

Mer
8 år 3 månader sedan #797100 av Dinskugga
Svar från Dinskugga i ämnet Tvångsåtgärder
Det lät ju sämre tycker jag. Det gör så ont att bli fasthållen.
Mer
8 år 3 månader sedan #797509 av crazycatlady
Svar från crazycatlady i ämnet Tvångsåtgärder
Jag fick LPT när jag var 18 år efter ett (flera) självmordsförsök. Hade då oxå vak i några dagar. Det första jag frågade när jag vaknade upp på avdelningen var om det var blandat både kvinnor och män=) Då hade jag bara varit inlagd på BUP innan. Det där med tvångssprutor trodde jag bara var en gammal myt. Det finns väldigt mycket myter om psykiatrin idag som kanske var helt vanligt på gamla mentalsjukhus. Är det för att avdelningarna på psyk är så slutna? Eller för att psykisk sjukdom fortfarande verkar skrämmande för de som inte är insatta?
Mer
8 år 3 månader sedan #797516 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvångsåtgärder
Många är nog rädda i onödan för att bli inlagda på psyk. Om man inte själv lever rövare,
så går det ganska lugnt till där.
Mer
8 år 3 månader sedan #797613 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsåtgärder
Bältning idag är ovanligt vid schizofreni och man är bältad kanske en gång på 50 år. Det finns statistik över bältningar, som Socialstyrelsen för.
Mer
8 år 3 månader sedan #797625 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvångsåtgärder
Senast som jag bältades var för 32 år sedan. Har blivit bältad två gånger i min 48 år
långa karriär inom psykiatrin.
Mer
8 år 3 månader sedan #797687 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångsåtgärder
Det går bra om en sköterska ser paniken i ens ögon, att hon tar och håller patienten lugn med ett omfamnande tag och pratar lugnande med patienten. Det brukar i de flesta fall räcka och det skall inte vara någon dramatik utan ett vänligt grepp. Då lugnar de flesta ned sig. Att på stört trycka på larmknappen är alldeles förkastligt om inte patienten använder något vapen, de flesta går för det mesta att tala med. Patienten är ju panikslagen i de lägena och där gäller bara att få bort paniken, det är det som är poängen.

Sköterskan skall i det läget vara tillförordnad mormor om ni förstår vad jag menar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum