Gruppboende

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
8 år 4 månader sedan #789515 av Fantasio
Gruppboende skapades av Fantasio
Jag är intresserad av allt som har med gruppboende att göra, både egna erfarenheter och egna reflektioner.

Det verkar som att jag kommer att hamna på ett sådant och jag känner mig väldigt oroad över det. Det var läkaren som tjatade idag och jag sa till slut ja. Jag ska i alla fall ha ett möte med kommunen om det.

Spontant känns det som ett nederlag och kanske stämmer det. Vilka här bor på gruppboende? Det kanske blir ett lyft för mig. Kanske.
Mer
8 år 4 månader sedan #789522 av mopa
Svar från mopa i ämnet Gruppboende
Dom ville få in mig på gruppboende,men jag vägrade. Jag trivs i min lägenhet, det är tryggt o lugnt.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
8 år 4 månader sedan #789524 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Gruppboende
Bra kämpat, Mopa.

Snacka om en knäck för självförtroendet. Sju resor värre än inläggning, ju. En inläggning är ju tillfällig, gruppboende permanent.
Mer
8 år 4 månader sedan #789535 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gruppboende
Fantasio,

Vet du vilket gruppboende som är påtänkt? Finns det något i närheten där du bor nu.
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
8 år 4 månader sedan #789555 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Gruppboende
Hej Fantasio!

Jag bodde i ett LSS-boende i 13 år innan jag flyttade förra året. Det blev alltid väldigt intimt, trots att jag hade min egen lägenhet så fick jag aldrig vara ifred. Tyvärr innebar detta stor otrygghet för min del, då jag fick en granne som var extremt störande och utåtagerande :(

Jag vill ALDRIG tillbaka till ett liknande boende igen.

/F.
Mer
8 år 4 månader sedan #789558 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Gruppboende
Det finns både fördelar och nackdelar med gruppboende.

Jag bodde först i ett som det tog tid att lära känna folk - jag tror inte vården hade riktigt koll på mig. Men roliga grannar och tryggt med boendestöd!

Sedan bytte jag kommun, och utan att förstå vad som hände, riktigt så har det också varit jobbigt. Men jag har så extrema besvär.

Nu är dom snälla i personalen - känner inte riktigt de boende. Hälsar bara. Min vana. Jättebra också, delvis!

edit:

P.S. Först så berodde flytten på att jag inte ville bo ensam längre. D.S.