Boendestöd

Mer
8 år 1 månad sedan #809240 av Richard
Svar från Richard i ämnet Boendestöd
Jag är väldigt glad att jag har boendestöd. Jag diskar, lagar mat, tvättar o gör rent i badrummet själv. Men vissa saker blir bara inte av att jag gör, typ vattna blommor (det är mitt boendestöd som håller de levande), dammsuga har jag väldigt svårt för, så det brukar mitt boendestöd också göra. Jag dricker ju väldigt mycket öl, så vi brukar gå o panta burkar. Innan jag hade boendestöd pantade jag burkar för runt 1 000 kr, o det var då endast 50 öre pant... :rolleyes:

Sen har jag ju en massa grejer i hela lägenheten, o hon brukar vilja att vi städar undan en del, men hon tycker nog jag är gnällig o lat, eftersom jag brukar säga typ; -Naaee, vi tar det nästa vecka...

Sen har hon ju tillgång till bil, så ett par gånger har vi kört grejer till soptippen. O nån gång har vi varit på flygmuseet här i Ängelholm.
Mer
8 år 1 månad sedan #809259 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Boendestöd
Här i denna lägenheten har vi ingen fläkt till imkanalen utan det är självdrag. Dock när jag brassar käk öppnar jag oftast dörren till balkongen som går ut från köket, då det oftast bildas imma på glasen på fönster och dörr där. Jag brukar numera stänga köksdörren från övriga utrymmet, då annars brandvarnaren går igång när jag steker något. Sedan med boendestöd jag haft rev jag ut och satte allt löst utanför köket på matbordet.

Sedan har jag ett redskap med förlängning så jag förlängde den och tog och gjorde rent väggar och taket i köket från allt fett som blivit där från där jag stod på golvet och svabbade över allt. Samma koncept i badrummet och Suck! Det är dags igen. Samma boendestöd fick mig att tömma skåp för skåp med glas och porslin och jag diskade upp det och han torkade och han langade upp det där jag stod på diskbänken och satte upp det rengjort på sin plats.

Behöver jag säga att det är dags igen?

I förra lägenheten fanns det fläkt som satt centralt på taket och sög ut luft ifrån lägenheten och den var ständigt igång och hördes mest på toa, Vi hade även en handdukstork som drevs med el. Kom snabbt på att jag inte skulle ha den på då den var en energislukare och den syntes på elräkningen om den vart på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 1 månad sedan #809305 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Boendestöd
Er boendestöd noe sånn som dette?
[url:1er9twnm]https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/personlig_assistent[/url:1er9twnm]
Mer
8 år 1 månad sedan #809350 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Boendestöd
Det är något liknande, men här i Sverige är det mest för att boendestödet skall vara en hjälp med att exv städa. Det är närmast hemhjälp man får och där får man jobba tillsammans. Personlig assistent i Sverige är någon eller mer än en som hjälper en flerhandikappad med exv rullstol, eller har ett annat handikapp och det är strängt hållet, då brukaren själv anställer personalen och i det kan inbegripa egna släktingar.

Dessa pengar är eftertraktade, så därför har brukare som inte har ett handikapp anställt anhöriga eller andra som tjänar på det. Det har därför varit så att några som inte alls är handikappade har fått ersättning som de fått, trots att de inte har ett handikapp och ändå fått ett läkarintyg där de spelar teater inför läkaren och därför har fått ett intyg på att de behöver hjälpen och därför fått ut pengarna.

Det är i det här är det så, att de har fått ut miljontals kronor som de inte är berättigade till.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 1 månad sedan #809387 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Boendestöd
I Sverige finns det personliga assistenter till handikappade, som har en eller två assistenter ständigt hos dem och gör saker som de inte klarar själv på grund av handikapp.

Boendestöd brukar hjälpa 1-2 timmar i veckan, men brukar mest säga till vad man skall göra och sedan får man jobba själv. Vid schizofreni kan man ha igångsättningsvårigheter och svårt att göra saker utan uppmaning.
Mer
8 år 1 månad sedan #809409 av Richard
Svar från Richard i ämnet Boendestöd

Admin1 skrev: I Sverige finns det personliga assistenter till handikappade, som har en eller två assistenter ständigt hos dem och gör saker som de inte klarar själv på grund av handikapp.

Boendestöd brukar hjälpa 1-2 timmar i veckan, men brukar mest säga till vad man skall göra och sedan får man jobba själv. Vid schizofreni kan man ha igångsättningsvårigheter och svårt att göra saker utan uppmaning.

En jämngammal kille på min dagliga verksamhet har assistent dygnet runt. Vet bara att han också har Asperger, samt ADHD. Men jag undrar varför han har assistenter? För han är ju smart o så, jätteduktig på bl.a. schack, o han har inget fysiskt handikapp. Kanske lite lustig ibland, men det är vi ju alla med Asperger. Kan möjligen vara så att han ibland springer iväg, mest ner till järnvägsstationen o tittar på tåg.