Ska få en "second opinion"

Mer
3 år 8 månader sedan #1269395 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ska få en "second opinion"
Klokt sagt, Vittrad!
Mer
3 år 8 månader sedan #1269444 av Lejonhjärta
Tack, Vittrad för ett bra och sakligt svar. Ska fundera över det och ta reda på mer!
Mer
3 år 8 månader sedan #1269556 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ska få en "second opinion"
Jag har gjort två utredningar hos psykiatrin. Första 2006-2007, där det kom fram psykos uns och atypisk autism.

Andra utredningen gjordes 2015-2016 och kom fram till schizotyp störning, atypisk autism, ptsd, gad, social fobi. Kanske nån mer ångeststörning, minns ej.

Som Vittrad nämner, är det viktigt att ta reda på om du förlorar något på en ny utredning. Har du t ex boendestöd i dagsläget?
Mer
3 år 8 månader sedan #1269653 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Ska få en "second opinion"
Jag har Asperger, adhd och schizoaffektiv!

Jag frågade Christoffer Gillberg och man kan visst ha Asperger plus schizofreni sa han! Tider förändras! Förr fick man inte ens ha Asperger med adhd, så folk blev utan hjälp! Schizofreni är inget vaccin mot Asperger!
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269654 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ska få en "second opinion"

Geta skrev: De som har dubbla diagnoser har ofta diagnosen schizoaffektiv.

I Norge tror jeg at såkalt dobbeltdiagnose er forbeholdt dem med rusproblemer i tillegg til psykiatri. Selv har jeg flere diagnoser, men navnet på dem varierer ettersom hvilken yrkesgruppe man spør. Hva er egentlig poenget med en second opinion? Det bør man tenke gjennom først. Funksjonsnivået er langt viktigere enn diagnose.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by IngeF.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269655 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Ska få en "second opinion"
IngeF ja dubbeldiagnos är även i Sverige missbruk+psykiatri. Men ofta även i betydelse fler diagnoser, av folk som inte vet.