Flera personligheter

Mer
14 år 3 månader sedan #265097 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Flera personligheter
Flera personligheter eller DID drabbar oftast kvinnor och det är ganska ovanligt att det drabbar män. Det finns falska psykoser eller dissociativa psykoser, som är besläktad med DID mer än vanliga psykoser.
Mer
14 år 3 månader sedan #265134 av mopa
Svar från mopa i ämnet Flera personligheter
Vad är en falsk psykos?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #265138 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Flera personligheter
Du Mopa, kan falsk psykos betyda att även friska personer kan uppleva samma fenomen? En falsk psykos tror jag också kan vara stressrelaterad i så måtto, att man kan inbilla sig att det är en psykos, redan där blir det falskt. En sjuk människa reflekterar inte ens över psykosen, annat än i vissa klara ögonblick, men dem drunknar i samband med med att nya grejer kommer fram och hotar en. Alla säger att en psykos är en livsfarlig tillstånd, det är den också när psykosen härjar som värst, att man tror grannen t.o.m bussar hunden på en. Jag var ganska rädd för löst springande hundar speciellt boxers och schäfrar.

Alltså den falska sidan klingar av och man är inte särskilt märkt av den psykosen, vilket de flesta som har drabbats av äkta psykoser genomgår en slags personlighetsförändring.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 3 månader sedan #265160 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Flera personligheter
Bra förklarat Jocke. Jag tror också att riktigt himla sjuka människor inte förstår att de är sjuka. Medan den "falska psykosen" (benämningen låter verkligen riktigt larvig :mrgreen: ) är snabbare över och är mer som rejäl dissociation. Inte för den saken skull på något sätt rätt att få det att låta som "no big deal". Det är en otroligt påfrestning för psyket varje gång och det är mycket ÅNGEST + gamla trauman inblandat i detta.
Allt är ju teorier. Finns inge enkla och klara förklaringar på dessa saker. Allt är från fall till fall.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #265165 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Flera personligheter
Jajjemän Tonic! Psykoser är individbaserad och strängt personlig. Men jag menar inte att det är en simulering, utan visst drabbar dessa psykoser en ganska hårt dessutom. Men det går att avhjälpa med ganska snabba resultat. Det är definitivt inte som ett myggbett, utan ngt värre kanske ett getingstick? Vissa kan vara allegiska mot detta, då får det värre följder givetvis.

Men de psykoser som drabbar schizofrena handlar om hur man undrar hur existensen kan lura en, man är inte närvarande vid förklaringarna, utan man skyddar sig mot yttre hot, men det hemska är att även inhemska hot finns, mot detta kanske det inte finns ngt försvar mot? Man känner sig ändå utlämnad på någe vänster. Psykoser kan vara väldigt långvariga och variera i svårighetsgrad, för oss har det betydelse i.o.m att det inte finns ngn enkel utväg. Många kan tycka vissa problem är löjligt enkla, vi måste separera dessa problem från andra problem och bara enkom denna ansträngning kostar på.

Vi är verkligen energislukare så till vida att vi behöver väldigt mycket ström för att överhuvudtaget leva något sånär drägligt, åtminstone rent mentalt. På andra håll i världen så är det problem med bostäder och stadigvarande inkomst. Det är förmodligen detta som kanske håller på att nedrustas i Sverige?

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 3 månader sedan #265170 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Flera personligheter
Nej, Jocke jag menade inte att du fick det att låta enkelt. Jag bara skrev det rent allmänt.
Dock är DID och schizofreni av någon anledning väldigt besläktade. Det är många som får diagnosen schizofreni innan DID upptäckts.
Jag kan känna mig "hemma" här på viska med de som har schizofreni i och med vissa saker av dessa upplevelser är lika.
Medan andra saker känner jag inte alls igen.
Jag lider mest av VÄLDIGT SVÅR ångest dagligen som är bångstyrigt och inte alls go och leva med på något sätt. Det är många här som också har den här hemska ångesten.