Flera personligheter

Mer
14 år 3 månader sedan #265305 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Flera personligheter
Låter jätte jobbigt det där med hur man ska hantera situationen med sin bekant. Vågar inte ge några råd direkt hur du bör göra... Det kan vara mycket känsligt för din vän.
Mer
14 år 3 månader sedan #265343 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Flera personligheter

JagMötteLassie skrev: Jag har en mycket god vännina som är schizofren & har 2 personligheter.
ibland verkar det som att hon inte vet om det själv.
jag har gått och funderat på vad jag ska göra. ska jag säga till henne att hon är lite kluven
eller ska jag låta bli och säga något till henne och låta hon komma på det själv ???
vad är smartast att göra ???


Vid schizofreni brukar man bara ha en personlighet, så du har förmodligen misstagit dig. Bäst därför inte att säga något och psykiatrin kan knappast göra något heller åt det om du skulle mot förmodan skulle ha rätt. Personer med schizofreni kan ofta vara kritikkänsliga vilket är viktigt att känna till.
  • Leva_med_en_drabbad
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #265349 av Leva_med_en_drabbad
Svar från Leva_med_en_drabbad i ämnet Flera personligheter
[i:3t1mjd89]Jag har en mycket god vännina som är schizofren & har 2 personligheter.
ibland verkar det som att hon inte vet om det själv.[/i:3t1mjd89]

Om hon medicinerar lite väl lågt (på gränsen?) kan hon kanske bli gränspsykotisk och upplevas som att hon har två personligheter.

Har förövrigt en känsla av att inte så få "gränsmedicerar" och stundom mår lite dåligt.
Mer
14 år 3 månader sedan #265356 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Flera personligheter
XXXXXX
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #265359 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Flera personligheter
Initialt kan den inre stressen medföra att både schizofreni och DID kan utlösas vid olämpliga tillfällen. Vid psykoser för den schizofrene så innebär det ofta att samma tankar kan drivas på väldigt hårt, tills man blir alldeles utmattad och kroppen inte orkar med längre. Men det innebär inte att olika personligheter framtäder utan olika skyddsfaktorer framträder. Det är lätt att förväxla att man skulle byta personlighet om man utan orsak blir aggressiv. Det finns diagnoser med manodeppression och schizofreni samtidigt, jag tror att för den diagnosgruppen så kan did utlösas ibland.

Men vad står då själva diagnosen för (DID)? Jag tycker att inom denna grupp så framträder anonymitet ganska markant, speciellt när växelverkan sker mellan en centralgestalt som i regel är bortträngd och anonym och olika delpersonligheter som försöker överrösta varandra på bekostnad av centralgestalten som inte kan bestämma när man ska framträda. De olika delpersonligheterna har olika uppgifter, de kan framträda enbart när det passar dem. Medan centralgestalten får bära hela ansvaret och bördan för att vissa kan gömma sig bakom den anonyme. Det blir alltså dubbla roller, att visa sig när man har att vinna allt på det, och sedan försvinna när det osar katt.

Men är man tidigt utnyttjad antingen sexuellt eller mentalt när ngn tar din inre mentala kraft ifrån dig (självförtroende, eller självtillit), man kan inte längre lita på ngn. Man blir lillgammal, men man mognar inte fortare för det, utan vissa roller framträder som ngn slags parasiter eller vad man nu ska kalla det?

DID och schizofreni kan ha samma kopplingar, men did består mest av personer med svåra trauman och dem kan bli fixerade vid att vidta hämnd mot sin förövare. Medan schizofrenin snarare gör en tillbakalutad, man kan ha svårt att bedöma vilka situationer som är viktiga att förtälja till andra. För man vill inte framträda som ngn slags tjallare, utan man missbedömer ofta sin integritet och tror att andra har förstått vad man menar.

Man tror att man inte behöver öppna munnen, utan man tror att man har vittnen till hands, inte den delpersonlighet som framträder vid did, utan en offentlig röst som förklarar vad huvudpersonen menar, men det är fel taktik, för rösterna kan berätta väldigt pikanta saker som den berörde ofta är siste person att veta om.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 3 månader sedan #265361 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Flera personligheter

Lillan skrev: ... Hur integrerar man då tre starka skiljda sidor till en?...

Tycker också det här är intressant. Nu är jag gammal datorprogrammerare och vet inte hur en psykolog arbetar mer än jag har sett med egna ögon. Tror svaret är att man stärker det som är "du" och ignorerar och motarbetar dina konkurrerande sidor. Då kommer deras inflytelse att minska och du blir mera "en" person.

I mitt liv har jag i ett par år nu haft delpersonligheter jag kunnat kommunicera med via rösttankar. De har blivit färre och färre med tiden men jag har lagt märke till att när någon del "försvinner" så får mitt jag en del av de egenskaper delen haft. T ex så var en del av mig deprimerad och ledsen över att jag städade dåligt. Den delen förvann och då blev jag lite mer nedstämd i humöret i samma veva. Dessutom har jag börjat städa bättre sedan dess. Tror det var så att den delen integrerades och blivit "ett" med mitt jag.

Prata inte med hat i munnen!