Flera personligheter

Mer
14 år 3 månader sedan #265381 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Flera personligheter
DID får man inte som vuxen, det är något som händer i barndomen ihop med trauman. Innan 6årsåldern.
Däremot kan det dröja till vuxen ålder innan det upptäcks.
Men vem som helst som blir utsatt för hemskheter i vuxen ålder kan få PTSD eller andra dissociativa problem.
Personlighetsklyvning/DID är alltså något som utvecklas tidigt för att man som barn utsatts för trauman och inte har ett utvecklat jag.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #265390 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Flera personligheter
Jo, jag glömde påpeka en viktig detalj till mitt inlägg. Förträngningsmekanismen som gör att man inte vill kännas vid det otäcka. Barn har den förmågan att tänka på andra saker, att man t. ex skapar ett hemligt språk. Det är som du säger Tonic, did kan upptäckas först senare. Men vad jag menar med gruppen schizofrena/bipolära, är att dem kan skapa flera gestalter ovetandes om varandra.

PTSD innebär det att man kan få flera olika gestalter inom sig? Trodde annars den liknade den apatiska tillståndet.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 3 månader sedan #265392 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Flera personligheter
Nej vid PTSD har man inte fler delpersonligheter i sig. Det är enbart vid DID.
PTSD kan ge väldiga flaschbacks. Mycket mardrömmar, panikångest osv. Bli rädd för saker som påminner om ett trauma.
Många tsunami-offer som fick PTSD som följd. Det är som om en livsfarlig situation blir inbränd i huvudet på folk.
Även människor som blivit väldigt misshandlade (oftast kvinnor) har inte sällan PTSD.

DID och PTSD går hand i hand. Man kan ha PTSD utan DID. Men inte direkt tvärtom, dvs DID utan PTSD.
Mer
14 år 3 månader sedan #265436 av JARL
Svar från JARL i ämnet Flera personligheter

Admin1 skrev: Vid schizofreni brukar man bara ha en personlighet, så du har förmodligen misstagit dig. Bäst därför inte att säga något och psykiatrin kan knappast göra något heller åt det om du skulle mot förmodan skulle ha rätt. Personer med schizofreni kan ofta vara kritikkänsliga vilket är viktigt att känna till.


om hon vet om det då men bara inte kommer ihåg vad hon gör när den andra kommer??.
ska jag berätta för hon vad hon gör, eller låta henne fortsätta att inte veta vad hon gör?
och finns det någon medecin /behandling mot detta som hon kan börja med?
Mer
14 år 3 månader sedan #265515 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Flera personligheter

Lillan skrev: hmm...
Detta är för mig intressant...
Om min läkare och terapeut talar om att integrera mina personligheter, menar dom då att jag är så skiljda sidor att de inte känner igen mig i varken den ena eller den andra. Så vitt jag vet är vi tre. Hur integrerar man då tre starka skiljda sidor till en? Jag trodde att jag varhållandevis hel igen tills början av december när jag rasade isär igen.
Uj snurrigt igen... :lol: typiskt mig att veckla in saker.

Önskar allt gott!


Har du någon personlighetsstörning för då kan man ha personlighetsklyvning? Vid schizofreni eller psykos har man mer en klyvning i objekt- och självrepresentationer, men den är inte inbyggd i personligheten utan uppstår i krissituationen enbart.
Mer
14 år 3 månader sedan #265518 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Flera personligheter
Gäst,

Du kan ju säga åt henne att du upplever att hon har två olika personligheter. Som sagt detta förekommer inte vid schizofreni utan vid DID, som oftast drabbar kvinnor som utsatts för övergrepp i barndomen. ingen här har haft kombinationen schizofreni och DID, men däremot har några haft DID.