hur fort kan du springa ifrån din sjukdom?

  • Hurt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 3 månader sedan #546768 av Hurt
ja har aldrig kunnat stanna i samma plats mer än ett halv år sen ja blev sjuk. känns som de blir konflikter ja måste fly från för att inte kvävas. vem känner likadant eller har andra anledningar att inte kunna. jobba, studera eller bo längre perioder på samma plats osv???
Mer
11 år 3 månader sedan #546769 av Fantasio
Jag har bott i samma lägenhet i snart tio år. "Att fly för att inte kvävas"? Jo, jag måste hålla mig i rörelse när ångesten träder in.
Mer
11 år 3 månader sedan #546777 av Nissegossen
Jag har varit här så länge att jag växt fast och lever i symbios med min lägenhet där jag bor...

Vad gäller sjukdomen, hjälper det inte att försöka springa ifrån den. Då slår den ned dig bakifrån! Stanna upp, vänd dig om och ta fajten! Det är nog den bästa överlevnadsstrategin...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 3 månader sedan #546778 av Nissegossen
Som Karl den XII sade, anfall är bästa försvar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 3 månader sedan #546781 av Nissegossen
Som ett tips, gör något för dina grannar. Antingen ta med en extra Metro eller annan tidning som är gratis, någon informationstidning lokalt eller varför inte apotekets tidning?

Om du gör det i liten skala till att börja med, för dina grannar i uppgången där du bor håller du dina grannar på gott humör och får dem med dig. Du anar inte vad en tjänst som du gör hur lätt som helst betyder för en granne, som kanske inte kan ta sig ut och som har en låg pension och prenumererar på ortens tidning, men ändå saknar något att läsa, för i allmänhet har de inte dator.

Då får du dina grannar på gott humör och du blir en tillgång där du bor, för dina grannar. Tänk på att en gammal människa i sin tur har ett nätverk och om den människan sprider goda omdömen om dig, är det värt mycket! Om du gör dig till ovän med en granne, får du istället en bitter fiende.

Om jag var du, skulle jag knacka på hos en granne som går med rollator och inte själv går ut och handlar så ofta och säga, du jag skall till affären, är det något du behöver?

Tantan, det är för det mesta en kvinna, blir ju lite frågande, men säger sedan vad hon behöver. Köp det människan bett dig om och låt den människan betala mot kvitto vad det kostar, antingen du får pengar i förskott eller att du själv lägger ut och får pengar sedan.

Då gör du dig oumbärlig för den människan och då får du någon som verkligen pratar med andra grannar och det sprider sig som ringar på vattnet att du hjälper till!

Hälsa på alla och säg hej till dem och när en kommer hem trött efter dagens arbete och du säger, välkommen hem! Då betyder det väldigt mycket för den människan, du anar inte hur mycket...

Gör dig kort sagt känd som en vänlig, hjälpsam typ, som kanske är lite udda, rent av ett original och det förlåter en hel del om du sätter i system att hjälpa din nästa.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 3 månader sedan #546784 av Nissegossen
Tog bort föregående inlägg, pga personligt angrepp! :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum