Vad har du mist, vad har du vunnit?

Mer
3 år 8 månader sedan #1277618 av Admin1
IngeF,
Jag tror du saknar universitetet och att studera självständigt, men ett akademiskt jobb är oftast mycket sämre och ofta väldigt lite akademiskt. Efter den akademiska utbildningen går det sakta men obönhörligen utför för en akademiskt sett. Forskare är väl annorlunda, men innebär att vara student hela livet och väldigt otrygga anställningar. När du är 40 år kan du stå utan jobb och de flesta drabbas av det. Idag i Sverige har inte ens professorerna garanterad lön utan måste få forskningsanslag för att få full lön.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1277620 av IngeF
Det går den veien over alt, og det er riktig nok veldig mye politikk på universitetene, men at det er verre enn en industrijobb er bare nonsens. Min far jobbet på mekanisk verksted. Det er en helt annen slitasje i det. Skal man bli rik som akademiker, bør man skrive en innføringsbok som brukes på grunn-nivå verden over. Det er også tross alt bedre å være universitetslærer enn lærer. Undervisningsmengden er mindre jo høyere opp i systemet man kommer. Når det er sagt, er jeg ganske fortapt i det sosiale spillet på konferanser. Jeg burde aldri gått på skole i det hele tatt.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by IngeF.
Mer
3 år 8 månader sedan #1277658 av memphis
Med allvarlig psykisk sjukdom kan det vara naturligt att sörja det liv man aldrig fick. Men man kan också inte göra det, utan se det från den positiva sidan: att man har sjukersättning och lika mycket tid som en miljonär kan ha!
Mer
3 år 8 månader sedan #1277855 av Admin1
Universiteten är dåliga arbetsplatser t.ex 50 % av forskarna lider av depression eller ångest för att de är så stressade och pressade. Undervisning har låg status men det kan vara svårt att få sådana tjänster också trots detta. Jag har aldrig fått erbjudande om jobb på 20 år och jag tror att har man schizofreni så är det nog så för de flesta. Risken med att jobba är diskrimineringen, som man kan vara nästan vara säker på kommer förr eller senare. De som har högst risk för diskriminering är sådana som jag. Bättre därför att lågutbildade jobbar och vi högutbildade lever på sjukersättning, som inte skiljer mycket mot lön om man jobbat tidigare. Jag gör störst nytta för samhället om jag inte jobbar för jag signalerar då att något är fel.
Mer
3 år 8 månader sedan #1277856 av Geta
Admin1,

Har inte ditt planerade projekt gått i hamn?
Mer
3 år 8 månader sedan #1277857 av IngeF
Ja. Selv en Nobelprisvinner som John Nash var usysselsettingsbar i lange perioder. Samtidig tror jeg det er verre å være lærer i en skole der majoriteten av elevene er fremmedspråklige fra lavinntektsfamilier. Slike skoler finnes også i Norge, for eksempel i bydelen Stovner i Oslo.