mobbing

Mer
18 år 1 månad sedan #35340 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet mobbing
Sofie

Jag tror att man ska glömma det som varit och se framåt. Att rota i all skit gör bara allt värre. Ens plågoandar får alltid en törn en vacker dag som får dom på en humanare bana. Att mobba är lågt, men man kan inte komma överens med allt och alla men att kränka skadar individen mer än den drabbade. Att ge igen på all skit man får är en helt annan sak om man gör det på ett snyggt sätt. Säg att"Det kanske är en sanning för er, men en osanning för mig" punkt slut. Det kan nog hjälpa. Om du har tankar om dina klasskamrater som sårat dig mer än 2 timmar om dagen så kanske du lider av tvångstankar. Det finns mediciner mot det, men det tar tid innan effekten kommer.
Mer
18 år 1 månad sedan #35341 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet mobbing
Har du någon du kan prata med om detta så tycker jag du skall göra det. På så sätt kan det få komma lite ilska upp till ytan. Det tror jag bara är bra. Annars blir det väl bundet i oss på något sätt.
Jag vet ju bara hur det är för mig själv med min mor och detta med att hon haft svårt för att visa kärlek. Jag har pratat lite med min kontaktperson om detta och det kändes väldigt bra. Man får känslorna man har inom sig bekräftade av en annan person och då känns det mycket bättre.
Om du har en ilska över att du blev orättvist behandlad så tycker jag att du skall ta upp det någon gång på något möte. Men då skall det vara med någon du känner lite förtroende för.
Helst skulle det finnas ett basebollsträ och en stor kudde som du kunde få slå hårt på.
För jag kan förstå att du innerst inne måste vara jävligt förbannad. Och jag tycker du skall tillåta dig själv att släppa ut lite av dom känslorna.

kram Fredrik
Mer
18 år 1 månad sedan #35345 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet mobbing
Hej Jeff och Fredrik,

Nej jag tänker inte på mina mobbare varje dag. Det kom nyligen upp i terapin. Det är därför jag funderar.
Har svårt för att bli arg. Vet inte om det är medicinen. Tidigare var jag mycket mera arg. Jo, arg på jobbet är jag ju i och för sig... Men jag går inte omkring med ett slagträ och jag skäller inte ut folk.

/Sofie
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35356 av osso
Svar från osso i ämnet mobbing
När man blir arg för att man blivit mobbad och illa behandlad är det nog ofta ledsenhet och att det gör ont som ligger under.

Om man är rent och skärt arg på de så kan man vara det och säga till sig själv att man är värd bättre och att de inte är värda att man är ledsen och mår dåligt för vad de gjort. Man blir arg och går vidare.

Men om man är arg och sårad och ledsen så kan det ju sitta innuti och göra jätte-ont fast man inte visar det utåt. Man är ledsen och arg för att man inte kan göra något åt att de har mobbat och kränkt en och sårat en.

Hoppas att hon som håller i terapin kan hjälpa dig på nåt sätt nu när det kommit upp så du slipper må dåligt av det.

Kram
Maj
Mer
18 år 1 månad sedan #35359 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet mobbing
Maj,
Tack för svar. Förstår vad du menar. Kort sagt, jag har rätt till mina känslor. Det har gått så lång tid nu. Trots att jag tar upp min mobbning i terapin så gör det inte direkt ont. Känner mest en slags sorgesam förundran över hur det som hände då har format mig till den person jag har blivit. Genom att se och bryta med det förgångna så hoppas jag på att kunna bli både lugnare och gladare och kunna gå vidare och så att säga försonas med ödet.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #35366 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet mobbing
Förr i tiden var vedergällning lag, det var inte så mycket att man skulle hämnas för att det kändes bra, som en fråga om heder, att stå rakryggad, och att upprätthålla rättvisa. I Japan kunde man gå så långt om man fick sin heder besmutsad att man begick seppuku, självmord. För japanerna handlade heder om liv och död. Idag förknippas hämnd med raka motsatsen, dvs. att ta lagen i egna händer och att hindra rättvisa.

Det finns en mycket positiv terapeutisk aspekt av att praktisera voodoo. Att konstruera en voodoo docka kan ta flera timmar och under den tiden tänker man väldigt intensivt på den personen man vill skapa en docka till för att den skall efterlikna så mycket som möjligt. Fokuserar man tillräckligt mycket på uppgiften är det så man känner att dockan är den personen man tänker på. Därefter kan man leva ut alla sina känslor man bär inom sig på dockan, man kan göra vad man vill med dockan och det finns inga gränser för hur långt man kan gå för att få ur sig allt man går och bär på, allt man har inom sig.. och om det överhuvudtaget finns något kvar av dockan efter att man känner sig helt känslomässigt befriad så bör man bränna upp den i en öppen eld, eller begrava den på en hemlig plats i skogen. Så har man då fått sin hämnd, man har upprättat sin heder inför sig själv och kan känna sig hel igen, och allt utan att ha brutit mot lagen, eller för den delen skadat någon på riktigt.. om man nu kan vara så säker på det?