Hur länge varar en psykos?

Mer
3 år 5 månader sedan #1295072 av Nissegossen
Det gäller att lära sig ett psykotiskt tillstånd med tecken kvar på sjukdomen och om man nu skall kalla det sjukdom lär man sig leva i vad som skulle kunna betecknas som psykos, men under kontroll i och med medicin, medicinen gör den hanterbar och om man får sömnen går man inte in i en okontrollerad psykos i det tillståndet är jag i nu och har en dialog i vad vi kallar i tanken. Det kan vara flera, men nu bara den jag hör som är ett resultat som hos en sufflör, jag hör henne uttala orden och bokstäverna jag skriver. Kallar dem personligheter och är personer såsom andar med egen vilja de kan opponera sig storligen och vara mycket avvikande till vad jag själv vill. Fast jag upptäcker ofta att det hade varit bättre om jag lytt, för ofta ser de framför mig i en förlängning vad som ligger framför mig och det de säger ibland hade varit bättre om jag lytt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 5 månader sedan #1295076 av Amandara
Min sista stora psykos varade mer än ett år och blev bara värre och värre tills jag blev LPTad. Jag hade slutat med antipsykotika. Det är ingen bra idé.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1295085 av Nissegossen
Nu är jag gammal och garvad, det är inget för nybörjare. Lyd inte är mitt råd, motsatsen kan få er rätt i döden, lita inte på någon av dem, pröva var och en av dem, den som har fel av dem det visar sig strax om den ljuger lita inte på någon utom den som aldrig ljuger, på den har ni ett ankare när den talar kan det vara bråttom den kan bokstavligen rädda ert liv. beroende på vad ni gör, är ni beredd att gå på ett övergångsställe stå kvar det kan vara en dåre som blåser på i 190 förbi där ni står. Kom ihåg ni får aldrig veta vad faran är de går runt det, det är som att peka på ett misstänkt kort om ni nu spelar kort med den onde och den oskyldige pekar på kortet avslöjar den personen att den onde fuskar men den han spelar med hade inte kunnat göra samma sak han hade istället förlorat. Så se er för vargar se er noga för.. Mowgli

Ja, Amandara utan medicin går inte vi är för känsliga för det, annars hade vi varit och blivit kalla de rösthörare eller kanske personen istället hade valt en religion här, vanligast med kristendom andra religioner typ muslimer de kan ju också få höra röster om den nu tror att profeten talar till dem och som kanske är väl ansedd efter deras sed, kan det ofta sluta med att de blir fanatiska muslimer, men det gäller även kristendom och andra religioner. Vi kallar dem fundamentalister och drivs ofta vidare till försök med omnipotens hos personen. I vilket en avliden en far te x pratar i sonens tanke och om denne lyssnar kan det antingen gå bra och sonen gör bra saker, men den personen lyder blint och då om den har för stor makt, slutar det mycket dåligt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1295099 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Hur länge varar en psykos?
Om man knapt nok har vært symptomfri på 20 år, så tror man vel at psykose er permanent? Jeg er relativt fornøyd med at symptomene stort sett er milde. Graden av symptomer er vel så relevant som fravær. Jeg føler at de er noenlunde håndterbare, men det er nok ingen tvil om at jeg hadde overdrevne forventninger til livet.
Mer
3 år 5 månader sedan #1295103 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur länge varar en psykos?
Min mamma varnade mig och sa att jag inte skulle ha några förväntningar på livet.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1295114 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur länge varar en psykos?
Min senaste psykos varade i nästan två år. När det var akut. Jag har en hel del symtom kvar paranoia, vanföreställningar om konspirationer, röster, synhallucinationer jag ser och pratar med döda människor men dom går iväg när jag ber dom om det, ser dom lika tydligt som andra människor, men det är inte akut psykos som jag har. Som tur är. Men jag har tagit LSD och svampar och andra hallucinogener i perioder i en tid på 25 år som satt sina spår.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Pimed.