Hur yttrar sig ditt låtande? Har du också öronmask?

Mer
6 år 5 månader sedan #991751 av jeje
I mitt fall upplever jag men å andra sidan så glömmer jag bort vad fan jag egentligen hörde annat än om det handlar om filmer och låtar även om det händer att jag iaf. tror mig höra saker i stil med "Den här tiden var en massa ångest" "X var en sadistisk psykopat" Vilket jag har fått veta är ett tecken på att jag behöver fortsätta bearbeta det som varit, med rätt person.

En öronmask är när man får en låt på hjärnan, eller en melodi. Det är extremt vanligt och går att läsa mer om här:

[url:i5ho5zuq]http://fof.se/tidning/2015/4/artikel/oronmasken-passar-pa-nar-hjarnan-sanker-garden[/url:i5ho5zuq]

Just nu hör jag en låt av 80-talsbandet Red 7 som heter Heartbeat trots att jag inte lyssnat på den på några dagar. Inte så obehagligt egentligen nu när jag vet vad det är, hellre ett nonstop surr av musik, med eller utan sång och på sin höjd filmrepliker, än att det talas till en. Ganska bra sätt att träna på att inte bli så förbannad vilket iofs. är bra!

Nu en följdfråga, den här är lite svår att formulera men jag gör så gott jag kan. Hur hör du dina röster? Är det likställt med att du skulle ha Youtube påslaget just nu och verkligen lyssna på en låt? Alltså, är det som att den verkligen [i:i5ho5zuq]spelas upp[/i:i5ho5zuq] och hörs i hela rummet utan hörlurar? Eller är det som att du egentligen inte hör den för ditt inre, men ändå gör du det?
Är det som att du just nu kollar på en film med speakerröst, kom att tänka på Blade Runner där man ju hör Harrison Fords speakerröst, att det är som att rösten/rösterna verkligen är med dig eller är det mer passivt? Om det hade varit synhallisar istället, då tänker jag att de är osynliga men ändå finns de där. Det sistnämnda är det för mig kan jag säga..
Mer
6 år 5 månader sedan #991964 av Admin1
Det är ganska vanligt att höra musik, men inte så många på sajten hör det. Vanligast är viskande röster när man skall lägga sig och huvudet är tomt på tankar, då brukar rösterna komma. Hjärnan försöker fylla på ett tomrum med tankar. Det finns många olika sorts röster.
www.viska.se/sjalvhjalp/sa-motverkas-roester
Mer
6 år 5 månader sedan #992725 av jeje
Så att ha en egen speakerröst är alltså normalt?
Mer
6 år 5 månader sedan #992783 av Admin1
Det är ganska vanligt med röster som kommenterar det man gör, som en slags speaker eller reporter.
Mer
6 år 5 månader sedan #992797 av jeje
Så det är alltså inte ett tecken på sjukdom? Är det något som bara vi med Asperger kan drabbas av? Även om det inte nödvändigtvis är saker som ”Jag gjorde det här och det där” ? Vet du om det är något alla med Asperger föds med annars? Om det nu är då.
Mer
6 år 5 månader sedan #992967 av Admin1
Kommenterande röster är typiskt vid schizofreni, men kan förekomma vid andra psykossjukdomar också. Aspergers brukar ha kortvariga stressutlösta psykoser, som snabbt går över om stressen upphör. För dig kan det löna sig att försöka minska på stressen för då borde psykossymptomen minska t.ex avslappningsövningar eller mindfulness.