Varför denna diagnos?

Mer
4 år 9 månader sedan #1168970 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Varför denna diagnos?
Återgår till ämnet.
Menar inte att alla fått fel diagnoser, i många fall känner man sig bäst själv. Men denna diagnos djungel som dsm utgör i kombination med inkompetenta personer som sätter fel diagnoser på människor med ganska allvarliga konsekvenser. Vet några fall där överläkare sitter och bläddrar i Dsm boken inför patient och säger att det har du inte,forsätter sen tills han hittar nåt som kan stämma.
Många får också dubbla diagnoser som direkt tar ut varandra. Men det är kanske sånt tryck på psykiatrin att detta godtycke får existera.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168972 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför denna diagnos?
Förr dröjde man minst 10 år innan man gav schizofrenidiagnos.
Mer
4 år 9 månader sedan #1168980 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Varför denna diagnos?

Cosmos skrev: De gjorde en lång utredning på närmare sex timmar sammanlagt innan jag fick min diagnos som schizoaffektiv psykos. Innan hade jag bara haft lösa symptombeskrivningar och det diffusa psykossjukdom som diagnos. Under en kortare period "var" jag bipolär.

Man är inte sin diagnos. Personligheten är viktigast och de helveten människor går igenom är helt egna.


Vill framhålla det Man är inte sin diagnos. Personligheten är viktigast och de helveten människor går igenom är helt egna.[/quote]

Jag tycker inte om ordet schizofren , jag är inte en vandrande sjukdom, har en diagnos och är inte min sjukdom som namn. Jag är inte en vandrande pesthärd, som smittar andra

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 9 månader sedan #1168993 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Varför denna diagnos?
Jag brukar utgå från att jag är sjuk och agera därefter.. Det är vad man kallar sjukdomsinsikt :P
Mer
4 år 9 månader sedan #1168995 av björk
Svar från björk i ämnet Varför denna diagnos?
"det fanns bara en Jesus han red på endast på en åsna.
Inte ville han pådyvla om sig och kring sig utan lät andra ta
reda på det dom själva man skall inte åsidosätta och inskränka på någon annan observeration & betraktelse
Mer
4 år 9 månader sedan #1168997 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Varför denna diagnos?
Är det rapp?