MsTibbs största problemdiagnos?

Mer
4 år 3 månader sedan #1224141 av IngeF
Mange vil ha autismediagnose i dag. Men om de får avdekket det man kaller organisk kognitiv svikt, vil de neppe smykke seg med det. CP har lav status i forskningsmiljøer og media.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1224154 av Cosmos

MsTibbs skrev: Man kan ha delar av adhd och delar av Asperger. De motsäger inte varandra.


Det är detta som jag har så svårt att förstå. De som är ofokuserade och hyperaktiva behöver väl inte ha ADHD? Och de som har svårt med det sociala samspelet och har specialintressen behöver väl inte ha Asperger? Att dessutom kombinera dessa måste ju skapa en ytterst komplex individ.

Nä, det var bättre förr. Det fanns busiga och extroverta barn eller blyga och tysta. Lätt som en plätt!
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Cosmos.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224155 av MsTibbs
Man måste uppfylla X antal av kriterierna i tillräckligt hög grad, för att få diagnoser. Det räcker inte att vara "lite deppig till mans" för att få en depressionsdiagnos!
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1224157 av Cosmos

Admin1 skrev: Aspergers tror jag är värst, sedan kommer schizoaffektiv och ADHD. Nackdelen med ADHD är dålig impulskontroll, som kan ställa till det. 40 % som sitter i fängelse har ADHD.

Hur kan det vara värst med Asperger? Psykoser, depressioner och ångest måste väl vara det värsta? Men du känner dig kanske hemma med Asperger?

MsTibbs skrev: Man måste uppfylla X antal av kriterierna i tillräckligt hög grad, för att få diagnoser. Det räcker inte att vara "lite deppig till mans" för att få en depressionsdiagnos!

Det har du helt rätt i. Jag drog väl ut det till sin spets. När jag var liten (a long, long time ago) visste man bara att folk var tokiga, alkisar eller original.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224160 av MsTibbs
Jag skulle trivas bättre i gammaldags skola med katederundervisning, än i grupparbeten.

Jag har "mer" Asperger än ADHD sa psykologen som utredde mig. Sett till schizoaffektiv är jag tillräckligt "frisk" att söka psyk på egen hand, det säger mor psyk sska, att det är väldigt ovanligt av hennes erfarenhet.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224174 av Cosmos
Skolbarnen idag får tydligen själv snoka reda på, "forska", adekvat kunskap. Jag hade bara katederundervisning på min tid och jag kanske inte älskade det men det var ett bra sätt att veta vad som skulle komma på proven...