MsTibbs största problemdiagnos?

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1224176 av IngeF

Cosmos skrev:

MsTibbs skrev: Man kan ha delar av adhd och delar av Asperger. De motsäger inte varandra.

Det är detta som jag har så svårt att förstå. De som är ofokuserade och hyperaktiva behöver väl inte ha ADHD? Och de som har svårt med det sociala samspelet och har specialintressen behöver väl inte ha Asperger? Att dessutom kombinera dessa måste ju skapa en ytterst komplex individ.

Nä, det var bättre förr. Det fanns busiga och extroverta barn eller blyga och tysta. Lätt som en plätt!

Jeg misunner verken dagens lærere eller deres elever. Det er så mange fler distraksjoner i dag, og digitale læremidler passer neppe til alt hele tiden. Men hvordan man gå ut i fra at man er mentalt normal med opplagt hjerneskade som CP, forstår jeg ikke. Man må i alle fall se etter.

Cosmos skrev: Det har du helt rätt i. Jag drog väl ut det till sin spets. När jag var liten (a long, long time ago) visste man bara att folk var tokiga, alkisar eller original.

Men da var ikke sånne som meg litt underlige trygdemottakere som går rart. Vi var stort sett bortgjemt på institusjon. Det er ikke godt å si hva som er best.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224186 av Geta
Min systers barnbarn snart 5 år forskar på sin förskola. I höstas var temat vatten.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224194 av IngeF

Cosmos skrev: Skolbarnen idag får tydligen själv snoka reda på, "forska", adekvat kunskap. Jag hade bara katederundervisning på min tid och jag kanske inte älskade det men det var ett bra sätt att veta vad som skulle komma på proven...

Kateterundervisning har alltid passet meg best, og henger vel fortsatt igjen på universitets og høgskolenivå. I alle fall i de upraktiske fagene jeg tok. Har man stor motorisk "funksjonsvariasjon" er det å "gjøre" så mye verre.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224202 av krokus
Geta,
Är det inte svårt för en 5-åring att vara källkritisk?
Mer
4 år 3 månader sedan #1224203 av Geta
Att vara källkritisk får barn lära sig i tidningen Bamse.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224215 av memphis
Du måste haft det kämpigt i skolan MsTibbs med både Adhd och asperger? Eller gick du i specialklass?