Bli del av samhället ?

Mer
3 år 11 månader sedan #1252285 av Melody
Svar från Melody i ämnet Bli del av samhället ?
Knepigt, men känns som man kan bli del av samhället på olika vis. Inte säkert jobb är enda sättet...
Mer
3 år 11 månader sedan #1252290 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bli del av samhället ?
Melody,

Jag känner igen mig i dina funderingar. I din ålder tänkte jag också intensivt på liknande spörsmål. Det fanns ingen som kunde ge mig råd. Det fanns inga upptrampade stigar.
Mer
3 år 11 månader sedan #1252297 av Clean
Svar från Clean i ämnet Bli del av samhället ?
Jag får stöd, förståelse och hjälp från psykiatrin, myndigheter och det gruppboende som jag bor på. Det är en del av samhället. Som finns där för oss som lever med olika diagnoser och sjukdomar. Dom flesta samhällen i världen har knappt nåt liknande. Så på så sättet känner jag är en del av samhället. Mera stöd och support kan jag inte begära.

Sedan kontakt med folk kan man få tex på fontänhuset eller liknande som tex Richard du har. Mer kan jag inte begära.

Man kan inte begära att vanligt folk ska förstå en när vi inte ens själva förstår oss själva. Som Geta skrivit är schizofrenin det största mysteriet för oss så som sagt kan man inte begära mer än det här livet.

Tex jag har hört att det har hänt i Indien att dom kan kedja fast schizofrena på ett träd hela livet
Mer
3 år 11 månader sedan #1252298 av Cider
Svar från Cider i ämnet Bli del av samhället ?
En del av hjulet är man. De "friska" som vi är el varit i behov av t ex boendestödjare, personal inom psykiatri och andra myndigheter osv har kunnat få anställning och en lön på vilken det dragits skatt... så att de kunnat försörja sig själva och t ex familj och alla som behöver ekonomiskt stöd t ex försäkringsersättning eller ekonomiskt bistånd.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Är lite tröttare än vanligt, svårt att skriva..
Mer
3 år 11 månader sedan #1252299 av Clean
Svar från Clean i ämnet Bli del av samhället ?
Precis Cider! Man förstår klart och tydligt! Stödet som finns här i Sverige för oss kommer från samhället, psykiatrin, myndigheter och FK och mfl!
Mer
3 år 11 månader sedan #1252300 av Cider
Svar från Cider i ämnet Bli del av samhället ?
Vård- och omsorgstagare gör ju så att folk får jobb och chans till praktik! De får samtidigt t ex en lön och/eller meriter, får känna sig viktiga och behövda..
Studenter får sommarvikariat i verksamheter, andra jobbar timmar parallellt med studierna.

Fortf trött.