Att bli diagnostiserad

Mer
3 år 2 månader sedan #1323614 av elisa
Svar från elisa i ämnet Att bli diagnostiserad

Geta skrev: Det är inte lätt att ha insikt vid schizofreni. Det har jag fortfarande inte.


Nej inte jag heller tydligen. Känns som att det är alla andra som är knäppa, inte jag. Plus att min läkare och jag inte håller med varandra om vad som är symptom och inte. Vissa saker tycker han är "vanföreställningar" men jag håller inte med.
Jag känner mig liksom inte schizofren men det verkar vara vanligt?
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323617 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Att bli diagnostiserad
Känner mig som "vanligt" inte konstig på något sett, som Gud säger om sig själv, "Jag är den jag är", eller som fotnoten, "jag är såsom den jag är". Det kan vilken människa som helst säga om sig själv, utan att kalla sig Gud.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Nissegossen.
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1323622 av Hope
Svar från Hope i ämnet Att bli diagnostiserad
Elisa idag betyder inte diagnoser längre så mycket utan det är symtomen man behandlar med mediciner och terapi för att få bättre liv efter insjuknad. Oftast är dom tio första åren värst men sedan blir det bättre. Många härinne lever bra liv för dom har en välfungerande medicinering. Det är superviktigt att ta sina mediciner för att bli bättre igen. Tappa inte hoppet det är värt att kämpa i ett par år för det blir bättre. Bara som sagt superviktigt att du har rätt mediciner som tar bort och lindrar symtom. Och slutar inte med dom. När man slutar med dom så börjar man må dåligt igen och det är inte alls bra. Onödigt. Bättre att hålla sig frisk igenom mediciner.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323624 av elisa
Svar från elisa i ämnet Att bli diagnostiserad
Blir dock så misstänksam mot dom. Medicinerna alltså. Känns som att jag förgiftar mig själv när jag tar dom + att vissa saker som jag är van vid försvinner och det känns tomt och ensamt utan dom
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1323625 av Hope
Svar från Hope i ämnet Att bli diagnostiserad

Geta skrev: Det är inte lätt att ha insikt vid schizofreni. Det har jag fortfarande inte.


Så är det när man är dum i huvudet. Nissegossen testade sina paranoida idéer igenom ett experiment och kom fram till att det inte stämde. Smart gjort. Jag bryr mej inte om mina symtom. Det dummaste man kan göra är att börja bry sig om det. Bara för man kanske rent hypotetiskt har bara ett ben så ska man sluta använda det för andra benet är borta. Du brukar juh säga till tex mej och andra på viska sätter offerkoftan vad gör du själv?
Mer
3 år 2 månader sedan #1323627 av elisa
Svar från elisa i ämnet Att bli diagnostiserad
Lite hård ton kanske?