KBT

Mer
16 år 4 månader sedan #104846 av idefix
Svar från idefix i ämnet KBT
Jag tyckte KBT hjälpte mot min rädsla att vara ute när det är mörkt. Man angriper logiskt problemet genom att anföra bevis för och emot att den fobi man har stämmer överens med verkligheten.

Kan tyvärr inte säga om KBT hjälper mot vanföreställningar och hallucinationer, då jag inte haft det problemet sedan jag började med neuroleptika.
Mer
16 år 4 månader sedan #104866 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT
KBT har helt klart effekt och rekommenderas av många, som obligatorisk behandling vid schizofreni. Det behövs andra behandlingar för bara 30 % får full effekt och blir helt symptomfria av antipsykotika. Jag har läst att KBT ger lika stark effekt som antipsykotika vid schizofreni vad gäller symptom samt återfall i psykos. Det finns dock olika slags KBT. Effekten är visst särskilt bra mot vanföreställningar. Problemet idag är att alla psykologer inte kan KBT utan det i Sverige har funnits en psykodynamisk inriktning bland psykologer.
Mer
16 år 4 månader sedan #104883 av Mantra
Svar från Mantra i ämnet KBT
Geta! Kan du utveckla det där med att Per Gynt gick utenom. Jag har nyss varit och sett "Per Gynt" men fick inte så mycket behållning av pjäsen, delvis kanske beroende på att jag inte hörde så bra vad som sas.
Mer
16 år 4 månader sedan #104889 av mopa
Svar från mopa i ämnet KBT
Jag är intresserad av kbt, men här har dom aldrig nämt att möjligheten finns. Vem är det som man ska fråga? Sin läkare eller?
Mer
16 år 4 månader sedan #104891 av Geta
Svar från Geta i ämnet KBT
En tolkning av Peer Gynt har Rollo May skrivit i
boken Ropet efter myten.
Enligt den så skulle Peer Gynt vara narcissistisk och
hela tiden gå kringelikrokar utan att engagera sig
i någon annan.
Hans mor hade satt honom på piedestal och han måste
hela tiden beundras av kvinnor men också tas om hand
av samma kvinnor.
Det är ett barn som både är bortskämt och knäckt.
Att engagera sig är ett sätt att avsäga sitt narcisstiska
jag.
Annars leder narcissistisk egocentricitet till självdestruktion.
Mantra det är bättre att du läser själv än att jag försöker
förklara.
Mer
16 år 4 månader sedan #104896 av Mantra
Svar från Mantra i ämnet KBT
Tack Geta! Det duger alldeles utmärkt som förklaring. :) Jag hade glömt att huvudpoängen var som du säger att han var narcissist. Men att man blir självdestruktiv av att vara narcissist hade jag ingen aning om. Intressant! Ja, det blir kanske en logisk följd av att inte engagera sig i någon eller någonting.