Terapiformer

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
9 år 7 månader sedan #687781 av Fantasio
Terapiformer skapades av Fantasio
Vad finns det för olika former av terapier och vilka har du erfarenheter av? Mina erfarenheter är ringa, men det är nog lika bra det.

Jag gick på bildterapi en period, men det gav mig inget. Jag försökte bjuda till och rita vad jag ansåg vara intressant, sedan skulle man diskutera teckningebn och jag tror att damen som höll i det hela var lika besvärad som jag. Ett totalt slöseri med resurser på mig. Jag borde ha sagt ifrån efter första gången.

Musikterapi? Sitta och spela bongotrummor som en hippie är inget som hjälper mig.

Jag vet inte om "ESL" klassas som terapi, men den kursen har jag gått. Jag minns mest något trams om hur man uttrycker sig i skrift. Man skriver en kort mening och bygger gradvis ut den med diverse ord. Hur ska det hjälpa någon?

Finns det en mätbar positiv effekt av en endaste terapiform? Är allt bara flum? Jag vet vad jag tycker.
Mer
9 år 7 månader sedan #687795 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapiformer
Jag fick gå flera år i dynamisk psykoterapi. Det räddade mitt liv.
Mer
9 år 7 månader sedan #687802 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Terapiformer
Fantasio, hur är du med djur? Det finns djurterapi där man får ta hand om djur, tex på ett hunddagis som terapi?
Ridning är en annan sorts djurterapi.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
9 år 7 månader sedan #687805 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Terapiformer
Jag tycker mycket om djur. Fast inte insekter. Jag skulle vilja ha en katt, men jag inser att jag inte klarar av det. Finns djurterapi på min ort? Hur vanligt är det runt om i landet?
Mer
9 år 7 månader sedan #687806 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapiformer
Det är jobbigt att ha katt. :hallo
Mer
9 år 7 månader sedan #687807 av someone
Svar från someone i ämnet Terapiformer
Jag gick i psykodynamiskterapi och det har hjälpt en hel del. Mest emot depression och tro jag är bättre än vad jag egentligen är

Jag kör Mia Törnbloms böcker för självkänsla. De har hjälpt enormt men inte helt. I våran familj är dålig självkänsla som ristad i sten. Alla har samma problem. eller Haft.

Tänkte spara pengar till KBT.