Terapiformer

Mer
9 år 7 månader sedan #687850 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Terapiformer
Jag har testat lite olika former... KBT var katastrof för mig men det tror jag beror på min PTSD? Sen fick jag kontakt med en jätteschysst psykolog som gav mig psykodynamisk terapi. Där gick jag i 2 år och sen var jag helt "fine"! Jag fick även en sjukgymnast som lärde mig basal kroppskännedom vilket tog bort nästan all dissociation. Sedan är det ju fler som har bidragit till min "tillfrisknad"...men dessa andra ser jag mer som terapiformer.

Min psykolog och jag gick igenom min psykos som jag hade för 11 år sedan och det öppnade en helt ny port på att se hur det kunde bli som det blev. Jag lärde känna mig själv genom hans hjälp. Helt otrolig resa! Istället för, som de flesta andra psykologer verkar göra, bara börja prata om det förflutna rätt upp och ned - så tolkades mitt liv genom psykosens ögon. Otroligt intressant men kämpigt givetvis. Jag är så tacksam för att de gav mig den tiden! :hjärta
Mer
9 år 7 månader sedan #687970 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Terapiformer
Det är viktigt att ha kunskap om sjukdomen och hur man hanterar den för det ger mindre symptom och färre psykoser. Om familjen också har kunskap så minskar symptom och psykoser.

För nyinsjuknade:

ACT-team består ofta av en psykiater, en psykolog, en arbetsterapeut, en socionom och en sjuksköterska som samarbetar och gör hembesök. De samordnar din vård och ser till att du får den vård och behandlingar, som du behöver. Det är viktigt att snabbt få bra och effektiv vård för nyinsjuknade för att bli friskare och slippa handikappande problem senare.

Vid utskrivning från sjukhus, som nyinsjuknad skall man få kontaktperson både inom psykiatrins öppenvård och inom socialtjänsten för att sedan kunna kontakta och få hjälp av dem.

Du har också rätt till medinflytande tillsammans med dina anhöriga också om du vill ha med dem för att planera och lägga upp din vård och behandling – delat beslutsfattande (anm. här borde en brukarstödjare vara värdefull, eftersom denne gått igenom hela vårdprogrammet redan)

Familjeutbildning

Om du vet mycket om din psykossjukdom, blir du förmodligen mer angelägen att få behandling mot den. Då minskar både symtomen och risken att du ska få återfall i psykos. Chansen till ett bättre liv ökar

Utbildningen handlar om funktionsnedsättningar, behandlingsalternativ, praktiskt och känslomässigt stöd, problemlösning och krishantering. Ger bäst effekt om man själv också är med på kursen.

Sjukdomshantering (IMR)

För att lära dig hantera din sjukdom. Här sätter du upp dina egna mål om hur du lättare ska klara din vardag och dina sociala relationer.

Du kan delta i IMR enskilt eller i grupper på max åtta personer.
Åtgärden brukar pågå i nio månader med en timslång träff i veckan. Ger ofta minskade symtom och bättre livskvalitet

Familjeintervention

En sådan handlar om att lära sig mer om psykoser och bli bättre på att samtala med och förstå varandra.

En form av familjeterapi, som minskar risken för psykos så att du inte behöver läggas in på sjukhus. Det verkar också som att den får familjen att må och fungera bättre, känslomässigt och socialt.

Kognitiv beteendeterapi (KBT)

En kortvarigare psykoterapi, som behandlar psykossymptom och andra symptom som ångest och depression. Har sagts minska symptom och gör att man lättare uthärdar symptomen. Denna typ av terapi ges när antipsykotika är otillräcklig.

Nu är det inte säkert att denna typ av KBT verkligen ger effekt vid schizofreni enligt nya rön, men en starkare KBT befinner sig under utveckling, som både minskar symptom och risk för återfall i psykos.

Musikterapi

Du behöver inte kunna sjunga eller spela något instrument, men måste
Musik kan hjälpa dig att må och fungera bättre och att få bättre relationer med andra. Med ”musikens språk” kan det vara lättare att ta upp sådant som är svårt att prata om.

Du behöver inte kunna sjunga eller spela något instrument, men måste vara motiverad att arbeta aktivt med musik, som lyssnare. Behandlingen sker individuellt eller i grupp.

Bildterapi

I bildterapi får du använda konst eller bilder för att uttrycka dig själv och reflektera tillsammans med en utbildad terapeut. Du kan få behandlingen individuell eller i grupp.

Musik- eller bildterapi ges vid kvarvarande symptom och när samtalsterapi inte passar. Enligt en ny utvärdering är det tveksamt om bildterapi ger effekt.


Minnesträning och planering

Schizofreni kan ge svårigheter med minne, uppmärksamhet och planering – som kallas kognitiva funktioner. Då kan det vara svårt att klara vardagen och lösa vardagliga problem.

Programmet Integrerad psykologisk terapi (IPT-k) innehåller kognitiv och psykosocial träning i grupp. Här får du träna på att organisera ditt tänkande och din vardag. Du får också en chans att bli bättre på att möta andra människor.

Programmet är organiserat i fem delprogram, som ges i en bestämd ordning. Du tränar efter mål som du själv sätter upp.

Ges vid symptom trots antipsykotika, kognitiv funktionsnedsättning och vid behov av större socialförmåga.

Träna upp socialförmåga

Man kan ha svårt för att prata och umgås med andra. Men du kan träna och bli bättre på dina sociala funktioner.

Kursen Ett självständigt liv (ESL) är en träning i bland annat vardagliga samtal och att lösa konflikter.

Målet är ett mer självständigt liv, öka din förmåga och ditt utbyte av att umgås med andra och lära dig mer om dina psykologiska reaktioner.

Sker individuellt eller i grupp.

Här finns Kunskapsblad om olika behandlingar.
www.battrepsykosvard.se/kunskap/ ... skapsblad/
Mer
9 år 3 månader sedan #713359 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Terapiformer
och gestalt terapi.
/magnus

John 8:31-32.
  • Miika
  • Besökare
  • Besökare
9 år 3 månader sedan #713368 av Miika
Svar från Miika i ämnet Terapiformer
När jag insjuknade första gången så trodde jag att jag skulle få prata med en psykolog. Jag tog upp det med läkaren och han sade att man ska inte rota i det som varit. Andra läkaren jag hade skickade en remiss om KBT och där fick jag avslag. I somras skickades det ytterligare en remiss och det blev avslag. Jag har inte blivit erbjuden någonting kan man säga
Mer
9 år 3 månader sedan #713371 av Geta
Svar från Geta i ämnet Terapiformer
Jag tror att det är en kostnadsfråga. Därför är man negativa till psykoterapi idag.
  • Miika
  • Besökare
  • Besökare
9 år 3 månader sedan #713373 av Miika
Svar från Miika i ämnet Terapiformer
Ja antingen är det en kostnadsfråga eller så finns det en anledning till att jag inte blir erbjuden någonting. Jag har ju trots allt fått fyra psykoser på relativt kort tid