Schizofreni och kommunikativ förvirring

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 veckor sedan #72835 av Jocke
Schizofreni är ändå en försvarsmekanism, även om det ingår destruerande krafter inombords som förvirrar ens begrepp en aning!

Alla funktionshindrade har ngt att lära ut till dem sk "friska", men det är inte säkert vi har ngt att lära av dem? På det sättet kan det bli en ensidig kommunikation, där den "friske" i kraft av normer stärker sin position gentemot den svage! Som i själva verket utsätts för kontraproduktiva signaler, som visar svagheterna i samhällsstrukturen.

Man kommunicerar med en snäv krets, där signalerna upprepas dag för dag. Så jag vet inte vad, som dem "normala" människorna uppfattar som normalt?

Men jag gillar inte att man definierar schizofrenin vs den normala världen. Som sjuk ser man svagheterna som dem friska kanske bara kan ana?

Men är då min sanning korrekt? Vad är normalt för mig? Jag ser bara skuggor av hur det egentligen kan vara, att vara människa. Vanliga tankar döljs av dem friska! Att man kan betraktas som onormal är alltså ett svaghetstecken i det här samhället. Stora fel, som betraktas som kutym låter man passera, men då handlar det oftast om kulturkrockar i det långa loppet!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 3 veckor sedan #72856 av bateson-
Vad jag tänker är ett problem i sammanhanget är att många av teorierna för att förstå schizofrenin är konstruerade av människor som inte lider av schizofreni, tex. Batesons kommunikationsteoretiska approach, eller Laings teorier som jag inledningsvis berörde.

Jag undrar om det finns ett teoriskapande av de schizofrena själva. Är det någon som känner till det? Det vore i så fall intressant att ta del av!

Det enda jag kommer på som påminner om nåt sånt är Lars Noréns tidiga diktförsök inom den sk konkretismen, med verk som "Inledning till schizz nr. 2". När man läste den [i:2xk3m2sf]kände [/i:2xk3m2sf]man sig nästan tokig.
Mer
17 år 3 veckor sedan #72870 av Amanita
Det finns många förklaringar på schizofreni som utvecklats av schizofrena genom årtusendena, men dessa har inte utvecklat sin förståelse av schizofrenin såsom en sjukdom utan såsom en begåvning. För att förstå schizofrenin behöver du snarare rikta in dig på att studera ockultism, mysticism, magi och shamanism, häxkonster och trolldom. Dessa är fullt seriösa ämnen som studeras och förstås av miljontals människor världen över, och har gjort så av mänskligheten genom hela dess historia.

Schizofrena är personer som har öppnat sina sinnen till den andliga världen, som ser och hör andliga dimensioner. Sjukdomen tycks dessvärre vara en kulturellt betingad funktion av det hela iom att denna primitiva kulturen som förhärskar västvärlden inte associerar andlighet med något annat än vansinne, flum eller möjligtvis intellektuell kuriosa för ett fåtal akademiker. I många andra mer avancerade kulturer med en större förståelse av den mänskliga själen har man också lärt sig behärska dessa sinnen för att använda dem för att finna livsvisdom, genom visioner och uppenbarelser, även för att lära sig läkekonst.
Mer
17 år 3 veckor sedan #72886 av Geta

bateson- skrev: Jag tycker det lät som ganska intressanta funderingar! Jag undrar om det är någon som känner igen sig i det här sättet att använda flykten in i ett slags icke-kommunicerande för att därigenom skaffa sig en slags social frizon? Kommentarer?

Det är livsfarligt att fly in i en icke kommunikation när omvärlden blir för farlig och skrämmande i sin mångtydighet.
Det känner jag igen - att bli tyst och osynlig.
Så småningom blir allt dött och tråkigt.
Psykosen blir ett sätt att bryta sig ur dödheten. Det blir en explosion för att få litet liv.
Mer
17 år 3 veckor sedan #72966 av bateson-

Niklas skrev: En teori jag har är att kulturella faktorer, sociala faktorer, personliga faktorer och psykologiska faktorer är samma sak. Kalla det en meningslös schizofrenimarkör av ett underliggande psykologiskt eller neurologiskt problem men en allmän lösning på Laings problem tror jag är omöjlig eftersom symtomen är individuella.


Jag har verkligen fått svar på tal, ty här ser ni för andra gången i denna tråd en person som kan blaja om allt och intet. Fullkomligt meningslös dynga! Ord som en slags utfyllnad, en slags sörja som används för att måla världen, berätta: här finns jag, lyssna på mig! Inget annat...
Mer
17 år 3 veckor sedan #72987 av Geta
Vem säger är att det är meningslöst svammel?
Det går inte att förstå allting hela tiden.
Det är många ggr tragiken vid schizofreni.
Att bli fullständigt förstådd är kanske inte önskvärt.
Det kan vara ett sätt att skydda sig.