Överleva monotomi

Mer
4 år 6 månader sedan #1190148 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva
Har kompass i min mobil, litar inte heller på annat än karta och kompass. Intresserad av kartor gå till kartverket och skriv ut
www.lantmateriet.se/sv/kartor-och-geogra...-information/kartor/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 6 månader sedan #1190290 av wasp
Svar från wasp i ämnet Överleva

Nissegossen skrev: Har kompass i min mobil, litar inte heller på annat än karta och kompass. Intresserad av kartor gå till kartverket och skriv ut
www.lantmateriet.se/sv/kartor-och-geogra...-information/kartor/


Har du inte GPS i mobilen då??
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1190298 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva
Jo, men som var förre finansminister Gunnar Sträng, vill jag ha både livrem, hängslen och ett kraftigt gummiband runt plånboken och som Utomjordingen ha backup plans
Samt även för att strömmen är slut i mobilen. Karta och kompass som gäller och även då karta över där jag är, eller planera för att ta mig dit. Då är en karta konkret i handen, ja, karta är basic i nästa steg kompass

Har Google maps i min mobil i samband med det GPS

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan #1190315 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Överleva
att göra sig så mycket beroende av en pryl (mobilen ) kan nog göra att det blir ett litet helvete när den inte funkar en dag, när man tappat den t-ex.

själv faktiskt gått vilse i skogen i somras och batteriet till mobilen tog slut, så började det regna och bli mörkt.
Mer
4 år 6 månader sedan #1190326 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva
Har kartfodral att hänga runt halsen, däri finns plats för både kartor även en kompass samt blanka papper och flera pennor.

Jag har skrivit det förut men det tål att upprepas det är för hur lång en krokig stig är då det svårligen går att räkna ut, då du bara får ett närmevärde, här kommer papper och penna i åtanke. Varje rak sträcka på stigen tar du på papperet och gör en punkt där nästa krök är nästa raksträcka en punkt. Sedan mäter du punkterna sammantaget och jämför skalan på kartan då vet du hur lång sträcka du skall gå. 3 timmars dagsljus kvar stanna och gör i ordning för natten, man behöver 3 timmars dagsljus för allt man behöver för natten. Det är en tumregel. När du kommit i ordning med eld och matlagning är det viktigt att kolla hur fötterna mår så av med kängor tvätta av torka kanske smörja in dem köp försvarets hudsalva en liten burk på apoteket. Den är bra och faktiskt det går att steka med den. Den är alltså t.o.m. ätlig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 6 månader sedan #1190328 av Geta
Svar från Geta i ämnet Överleva
Nissegossen, du rör dig väl bara inom kända områden?