Överleva monotomi

Mer
4 år 5 månader sedan #1201559 av notwoodstock2
Svar från notwoodstock2 i ämnet Överleva
Jag föredrar att buffra lite konserver hemma, tror på lägenheten som min trygghet. Har t.ex både fjärrvärme och elvärmefläkt.

Jag har massor av värmeljus och en Ikealykta som känns säker. Den kan man ju tända med en säker gaständare som jag köpt.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1201577 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva

notwoodstock2 skrev: Jag föredrar att buffra lite konserver hemma, tror på lägenheten som min trygghet. Har t.ex både fjärrvärme och elvärmefläkt.

Jag har massor av värmeljus och en Ikealykta som känns säker. Den kan man ju tända med en säker gaständare som jag köpt.

Laga mat, du bör ha något som gör att du kan laga mat i det hänseendet är ett trangiakök bra att ha, köp spisbränsle till den, det osar mindre än T-sprit
www.vattenfall.se/fokus/hus-hem/hur-lang...arar-du-dig-utan-el/

Samt värme, en kamin som går att ha i lägenheten med möjligheten som både håller värmen samt att man kan laga mat på den, då lär du klara dig i de 72 timmar som krävs innan myndigheterna kräver av oss innan de kan hjälpa oss. I realialiteten kan det bli många fler timmar det får du ha i beaktande

www.bukefalos.se/threads/kamin-tips.1457184/
www.overlevnadsbutiken.se/produkter/varme/
www.vattenfall.se/fokus/hus-hem/hur-lang...arar-du-dig-utan-el/

För er som bor i eget hus, värmepannan kan kanske gå utan el, men något som kräver ström är cirkulationspumpen för nöd kan du ha ett batteri typ bilbatteri och en omformare till växelström då håller det värmen i kåken då får du värme. blir det ett längre strömavbrott och inte elen fungerar är jag själv benägen att lämna lägenheten till ett ställe med rinnande vatten för vatten är livsviktigt, kör inte kommunen ut vatten till alla, kommer myndigheterna att proritera sjukhus och annat som folk måste ha vatten. Jag tvivlar på att tankbilar med vatten som kommunen har är tillräckligt tror att det är bristfälligt, jag tror inte att kommunen har så många tankbilar att de räcker i en större stad. Då klarar jag mig bättre i skogen nära rinnande vatten

Sedan i fall att strömmen går är det viktigt, det gäller både i villa eller en hyreslägenhet att när strömmen går på vintern vid en kall vinter är att om strömavbrott som är ett längre strömavbrott vilket gör att värmen försvinner, det här bör ni ge akt på att när temperaturen går ned mot nollstecket måste ni tömma ut allt vatten i ett värmesystem med vattenburen värme att ni tappar ur allt vatten ur rör och element annars fryser vattnet i ledningarna och då måste ni vara förberedda på att det inte går att bo där då det gör att ledningarna spricker och det sprutar ut vatten överallt, därför är det nödvändigt att förebygga det genom att tappa ur allt vatten ur ledningarna. Annars totalskada

Jag har visserligen möjlighet att klara mig på det att sedan länge att jag byggt upp en beredskap, men inte allt jag vill ha, att jag inte har enligt jag beror enbart på pengar, det har jag inga. alltid när jag är ute har jag min nödask med mig i form av en matlåda för varmhållning i ett värmeskåp, den är rostfri och i nödasken ligger prioriterade saker som en jucka sticka för att kunna göra upp eld, i brasan kan du lägga i matlådan, då den håller formen, det gör inte en i aluminium där ligger i en metalspegel med den kan du skicka solkatter till flyg om de letar efter dig i skogen men blända inte piloten, där ligger krokar rev flöte och sänke, där finns en liten kniv med med bladspärr vilket gör att den är liten, men absolut nödvändig, jag vill inte räkna upp allt, ty jag kan missfinna i vad jag har mer

Jag har sett det förut, men har nu här suttit här och letat hittar det inte, det jag söker är en solcells paket som man sätter över packningen den alstrar ström medan du går, det verkar vara en vettig sak då man kan ha den till att alstra ström till mobilen och andra saker exv ljus batteridrivna lampor varför inte en powerbank?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201592 av Geta
Svar från Geta i ämnet Överleva
Jag tror att du kommer att vara lika besviken som Jehovas vittnen. De har hoppats på jordens undergång i minst 100 år. Du kommer nog inte att få flytta ut i skogen under din livstid, Nissegossen.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1201607 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva
www.vattenfall.se/fokus/hus-hem/olika-varmekallor/

Geta skrev: Jag tror att du kommer att vara lika besviken som Jehovas vittnen. De har hoppats på jordens undergång i minst 100 år. Du kommer nog inte att få flytta ut i skogen under din livstid, Nissegossen.


Var beredd på det värsta hoppas på det bästa, är min kommentar

För de pengar jag har varje vecka har gjort att många konserver har jag använt många då det är smidigt att använda då, till vad jag anser att jag behöver mer än de pengarna jag får för att kunna äta. Pengarna jag får räcker inte till allt jag behöver. Håller detta på länge ger jag mig i väg ut och drygar ut maten man köper med det man kan finna i naturen, i realiteten är det redan kris för mig

Jag måste klara mig med de pengarna och då får jag köpa rengöringsmedel för hemtjänsten nya kläder sekond hand ja, allt måste kosta så lite som möjligt, undanber mig att besservisers talar om för mig vad jag skall göra förbruknings medel allt annat har jag tidigare fixat själv på de pengar jag hade, nu går det inte

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1201820 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Överleva
Varför behöver man gå ovanpå snön? Det kan bli så djupt att det inte alls går att gå.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 5 månader sedan #1201824 av Geta
Svar från Geta i ämnet Överleva