Barn

Mer
3 år 11 månader sedan #1250926 av Geta
Svar från Geta i ämnet Barn
Uttrycket kylskåpskalla mödrar kommer nog från USA från början.
Mer
3 år 11 månader sedan #1250927 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Barn

Geta skrev: Uttrycket kylskåpskalla mödrar kommer nog från USA från början.

Javisst är det så, begreppet användes från början om autistiska mödrar och spreds senare vidare till mammor med schizofrena barn. Duktig på att sprida termen var en kontroversiell person vid namn Bruno Bettelheim. En snubbe som verkar ha vart ganska så grym för övrigt.

en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Bettelheim
en.wikipedia.org/wiki/Refrigerator_mother_theory
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 11 månader sedan #1250941 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Barn
Mitt efternamn kommer att dö ut med mig. Om nu inte min ena kusin har barn, det vet jag inte.
  • Josa
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1250958 av Josa
Svar från Josa i ämnet Barn
Jag har två barn. Jag är jätte glad för mina små.

Jag klarar oftast bra att vara mamma. I perioder när jag har mer symtom i sjukdomen känner jag dock att föräldrarrollen är tung att bära. Min man är fantastisk då och låter mig vila mer.

För ett tag sen blev jag påverkad av kommentarer på viska om att man inte kan ha barn när man har psykossjukdom. Det kändes som en sanning för mig då och jag tvivlade på mig själv i min mammaroll. Sen läste jag om självstigma i en annan tråd och jag började ifrågasätta mina egna fördomar om sjukdomen. Idag känner jag mig lugn och trygg i att jag är en bra mamma till mina barn.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1250970 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Barn
Du är en bra mamma Josa oavsett psykos sjukdom och var glad att du har din man som kan avlasta vid behov.
Mer
3 år 11 månader sedan #1250971 av Miika
Svar från Miika i ämnet Barn
Fint skrivet! jag har en vuxen son