Skam och skuld i samband med psykos...

Mer
7 år 5 månader sedan #885017 av Geta
Schizofrenin förbättras, när man blir äldre. Det kan vara en tröst för ungdomar
som är drabbade. Men det är en lång och slingrande väg dit.
Mer
7 år 5 månader sedan #885059 av Admin1
Det finns självframkallad skuld eller skam, som orsakas av individen själv och är baserad på allmänhetens uppfattning om sjukdomen. Det känner man till när man insjuknar vad folk tycker. Att ändra allmänhetens attityd tar tid. Man skall bara berätta om sin sjukdom till anhöriga och vänner, men ej andra.
Mer
7 år 5 månader sedan #885060 av Geta
Om man tar sin antipsykotika undviker man att få nya psykoser.
Då minskar man risken att man gör bort sig bland andra. Om man
inte uppträder underligt finns det ingen orsak att allmänheten dömer
en som konstig.
Mer
7 år 5 månader sedan #885063 av Amandara
har jag gjort något dumt som drabbar andra i psykos eller mani känner jag skuld och skam......skitpinsamt. För en sketen sjukdoms skull......
Mer
7 år 5 månader sedan #885081 av björk
Jag// minns "han" spetälske mannen som gick horder av rundor runtkring/ köksön och som förorsakade köttfärs i precis varenda vrå i det samma han såg mej på Ullared. Hen vände sig om i ett fördömt ryck. Likt en gangster! Hans fru eller flickvän släta över honom och klappade hen lätt ett fyrtal gånger på undersidan av ryggen på han. Typ, jag vet Din plåga men skona hen denna gången. Lustigt hur lucifer figurer blir till nördaktiga. Typ joker o Ess i kortleken glöms o iochmed det skall de viga ngn stolthet för sig själv. Såna som undertryckt och förtryckt. Jag menar vad förväntar de, av en nu efter åren då man läkt såren. Att man skall ge dem särskilda, - - privilegier. Dem som har vältrat en i smuts det blir ett synnerligen patetiskt resonemang huruvida det står till med deras anspråk. T. E. X en som hette Jimmie som klappade till mig på kinden i en Svensk lektion. Denna symmetri var finns den. Filosofi tänk. Om hen hade låtit bli att lappa till mig. Jag kan inte se någon kommande katastrof likt naturkatastrofer. Det är ju löjligt att resonera så som om de vart befogat. Vem är hen att vara förmer än mig och rent hypotes tänk vad rättfärdigar hans orena gärningar vem är hen vänd mot vad är det optimala och frivilja ideologi osv strävan där tillika. Det finns ett ställe för allt sånt men inte kunde hen väl resonera sant o klokt innan hen valde ut sin lavett. Då så la hen ju bekymmret i mina händer var det viktigt i såna fall eller kunde han resonera annat???
Mer
7 år 5 månader sedan #885129 av Nissegossen

Olivlunden skrev: Ja, jag förstår att ni alla har ett stort motstånd att jobba emot. Är det någon av er som har sett en förbättring mot nu och förr? Jag hoppas att saker och ting börjar luckras upp och pratas om. Nu har vi haft kampanjer om bland annat Diabetes, bröstcancer, prostatacancer. Kanske dax att lyfta fram psykisk sjukdom mer! Heja er alla och hoppas ni får en fin dag, alla på sina villkor. En dag i taget

Hej och välkommen! Jag har med åren (66år) funnit att det man måste bli i den här sjukdomen en teflon människa och låta allt rinna av den. Den här gamla sången från wwrI, vill jag säga lägg allt gammalt man gjort i en gammal säck och kasta bort den tillsammans med alla svårigheter man möter varje dag, Man kommer inte i från det man gjort och vad man har gjort är man sen till att svara på. Allt jag gör är redan uppenbarat både av Gud och potentaten där nere. Allt vad jag gjort är allmänmänskligt och jag skäms i inte för det, då jag aldrig har gjort något som te x polisen skulle finna anledning att undersöka. Dock polisen i huvudet, alltså att allt jag tänker kommer de till del som ingriper direkt i medvetna tankecentrum.

Alltså varje dag som går kommenterar fanskapet i huvudet och kommer dem till del.

Jag är bara människa och allt jag gör är allmänmänskligt och ifråga om vad jag tänker och gör, går direkt till makthavarna i huvudet, dessutom kan det finnas publik i huvudet.

Denna sjukdom är den mest handikappande psykiska sjukdom som finns.
som sagt kasta allt i en gammal säck och kasta bort den.
i[youtube]bi1dCBWQROw[/youtube]

Att jag valde en film som utspelas i nära tid, är bara för att i slutet allting gott om nu Gud vill, vi själva har inget att säga för de krafter som verkar i nuet liknar ett scenario jag inte vill vara i.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum