Skam och skuld i samband med psykos...

Mer
7 år 5 månader sedan #885572 av Olivlunden

Nissegossen skrev: Att jag valde en film som utspelas i nära tid, är bara för att i slutet allting gott om nu Gud vill, vi själva har inget att säga för de krafter som verkar i nuet liknar ett scenario jag inte vill vara i.

Nissegossen, jag svarade på ditt inlägg igår men det kom nog aldrig fram :(. Tack för filmklippen, jag satt här och både skratta och grät :). Har även kollat båda föreläsningarna, mycket bra info.
Mer
7 år 5 månader sedan #885581 av Nissegossen
För att kunna ta den här sjukdomen, måste man ha humor och kunna skratta åt den situation och sammanhang man är i. Jag låg en gång inlagd på dåvarande lillhagens mentalsjukhus här i stan.
Jag råkade titta i en bokhylla, där låg spelkort för patienterna. Jag ställer då mig och tittar på dem och tänker på avd sköterskans tjänsterum. där fanns något som kallades kadex, vilket innebär ett kort för var och en av oss som låg inne på avd just då.De kallades för patientkort.

Då, kom den, osökt, vad gör läkarna på Lillhagen, jo de lägger patiens med patientkorten för att se när idioten går ut.

Det är symtomatiskt, de folkslag som varit förtryckta under sin egen eller främmande makt, igenom dessa människor som levt i de förhållanden de varit under och det de har gemensamt världen över, är deras humor, under the gallow!

Kan man skratta åt den situation man är i överlever man, annars inte.

jag råkade berätta den för en personal och han kunde inte undvika att skratta. dock sade han att jag kan ta det, men berätta inte denna för annan personal

Vid ett annat tillfälle hade jag varit hos husläkaren ang ett sår på vänster öra som inte ville läka och han konstaterade att det var en stafylokock infektion och han skickade mig till operation (De flesta personal på våra sjukhus har detta i blodet, det är en yrkessjukdom och det är absolut inget konstigt att jag också blivit smittad.) de bedövade lokalt och jag sade till läkaren, kan du gå in på baksidan av örat så jag slipper ett synligt ärr.


Han började ju på sitt jobb, som tur var fick jag tagit av mig skjortan, det blev blodigt om vi säger så. Dock frågade jag vet du vad läkarna gör på Lillhagen?Nä? jo de lägger patiens med patientkorten för att se när idioten går ut och alla storskrattade utom den sköterskan som liksom var den som tog emot mig, hon sade va? Läkaren sade ta om den en gång till och just då sydde han och det kändes att han skrattade då det ryckte i örat.
Jag sade nej, jo berätta och därefter gick läkaren ut. sköterskan sade när vi var ensamma, vi gillar inte okopplade individer här. Hon var sur.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum