Skam och skuld i samband med psykos...

Mer
8 år 6 månader sedan #778610 av Admin1
Det är inte enbart vad man gjort under en psykos, som kan förstöra yrkesrollen utan också det faktum att man har en psykisk sjukdom. Så även om man gör ingenting, så ligger man illa till för att man kan göra fel.
Mer
8 år 6 månader sedan #778612 av Geta
Det är närmare 25 år sedan jag slutade jobba inom vården, ändå frågade min
psykiatrisjuksköterska om jag inte var rädd att göra fel, när jag jobbade. Då
sa jag att jag mest höll på med ADL-träningar och det kan inte ha varit så farligt.
Mer
8 år 6 månader sedan #778889 av Admin1
Din egen arbetsinsats tyder på att hon har fel. T.ex jag själv på sajten. Det finns inget som tyder att denna sajt är sämre skött än andra liknande sajter utan istället talar en hel del för tvärtom. Att uppgraderingar som på andra sajter kan ta 3 månader gör jag på 2-3 dagar t.ex.
Mer
7 år 5 månader sedan #885002 av Olivlunden
Som anhörig och ny på Viska är jag inne och läser lite överallt. Såg tråden här om "skam och skuld".
Är det inte viktigt för oss alla att skilja på sjukdom och människan som finns bakom själva sjukdomen? Jag tycker absolut att ni alla ska undvika att känna skuld och skam. Stå upp rakryggade, om folk vill lära mer, lär dem. Om inte, skit i dem och lägg ner den energin på er själva i stället.
Om jag sen har alkolism, diabetes eller en
psykossjukdom så bär jag ansvar för min egen sjukdom, eller? Jag menar, att i den mån jag klarar av försöka undvika att förvärra min sjukdom. Sen menar jag inte att det är lätt och många människor ute i samhället är otroligt trångsynta.
Mer
7 år 5 månader sedan #885014 av Geta
Det är lättare sagt än gjort att inte skämmas för sin schizofreni.
Man utsätts för ett sådant massivt motstånd om man försöker
jobba.
Mer
7 år 5 månader sedan #885016 av Olivlunden
Ja, jag förstår att ni alla har ett stort motstånd att jobba emot. Är det någon av er som har sett en förbättring mot nu och förr? Jag hoppas att saker och ting börjar luckras upp och pratas om. Nu har vi haft kampanjer om bland annat Diabetes, bröstcancer, prostatacancer. Kanske dax att lyfta fram psykisk sjukdom mer! Heja er alla och hoppas ni får en fin dag, alla på sina villkor. En dag i taget