Självstigma och öppenhet

Mer
4 år 3 månader sedan #1224208 av memphis
Svar från memphis i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag tror också att folk har mer förståelse för en förlossningspsykos än psykisk sjukdom. Inte för att de förstår bättre vad psykos innebär, men att en förlossning är orsaken till svåra följder ibland känns nog mer begripligt.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1224217 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Självstigma och öppenhet

Geta skrev: Har varit öppen. Det gör jag inte om.

Man snakker stadig om åpenhet om psykiske lidelser, men det gjelder slett ikke tunge psykoselidelser.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by IngeF.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224218 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och öppenhet
Inte har stigmat minskat, trots att det talas om psykisk ohälsa hela tiden.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224219 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Självstigma och öppenhet

Geta skrev: Jag fick inte precis sparken. Men arbetsgivaren såg till att jag blev sjukpensionerad och det var säkert det rätta.

Man må klare jobben. Å akseptere at det ikke går er en del av profesjonell selvinnsikt.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224222 av memphis
Svar från memphis i ämnet Självstigma och öppenhet
Det står det på boken jag ska läsa om schizoaffektivitet. Att han vill minska stigmat kring psykisk sjukdom. Men jag tror inte att det hjälper att bikta sig till allmänheten faktiskt. Vi har hört det så länge nu hur stigmat ska minska.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224226 av Recard2016
Jag är rätt öppen med min sjukdom om folk frågar. Säger det inte till vem som helst. Men t.ex. i Slovenien tyckte ja de va bättre o vara öppen me de så folk vet vad de e om ja skulle bete mig konstigt.

En svensk kille frågade vad jag jobbade me o ja sa jag var sjukpensionär o då frågade han varför så sa ja att jag har schizofreni o han svarade "neej e de sant!? Ok men va bra att du sa de då vet ja om ja träffar dig o du e lite borta, men de e klart du ska va här! vad ska du göra!? Bara sitta hemma o runka för att du råkar ha en sjukdom". Nån annan gång när det kom på tal med nån annan blev han bara tyst o sa ingenting.