Självstigma och öppenhet

Mer
4 år 2 månader sedan #1223986 av Clean
Svar från Clean i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag har märkt av andra som lever med psykisk ohälsa ska man heller inte nämna schizofreni. Tufft inom kretsen för mupparna för psykisk ohälsa som schizofreni.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223988 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag har inte knackat på
Hos chefen och sagt att jag var psykotisk men döljer det inte heller.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223989 av memphis
Svar från memphis i ämnet Självstigma och öppenhet
Ja det kan jag också erkänna om jag tror att den jag pratar med är hjälpt av det på nåt sätt. För mina barndomsvänner har jag erättat mycket. Men det är ändå som att de inte förstår helheten. T ex när jag får mycket ångest och blir stel och konstig då ber de mig att slappna av lite och ha skoj med dem. På en fullsatt bullrig krog! De förstår inte vad ångest gör med en. Fast jag varit öppen så är det själva förståelsen jag tycker uteblir.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223994 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Självstigma och öppenhet

memphis skrev: Ja det kan jag också erkänna om jag tror att den jag pratar med är hjälpt av det på nåt sätt. För mina barndomsvänner har jag erättat mycket. Men det är ändå som att de inte förstår helheten. T ex när jag får mycket ångest och blir stel och konstig då ber de mig att slappna av lite och ha skoj med dem. På en fullsatt bullrig krog! De förstår inte vad ångest gör med en. Fast jag varit öppen så är det själva förståelsen jag tycker uteblir.


Ja, då är det förstås svårt.
Men då är du ju öppen. Om man förstår innebörden eller inte är ju en annnan sak.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224007 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag har skrivit om mediciner nån el några gånger på Facebook. Men jag nämner aldrig min sjukdom och pratar inte om den ens med mamma. Tycker det är lättare att prata med en olycksbroder, men ärligt talat blir det just inget sjukdomsprat ens med honom. Man ska nog passa sig för att vara öppen tror jag.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224008 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och öppenhet
Har inte pratat om min sjukdom med min familj men förstår att min syster har läst på.