Rätten att ta sitt eget liv

Mer
16 år 5 månader sedan #98958 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Nästan alla som tröttnat på livet har en depression. Depression går nästan alltid att behandla och går dessutom alltid över efter en tid. Det gäller bara att komma sig för att söka hjälp, så kommer men snart att ha en annan och mer positiv inställning till livet. Hoppas att du får hjälp att må bättre!
Mer
16 år 5 månader sedan #98964 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rätten att ta sitt eget liv

white_light skrev: Förlåt, jag vill inte skrämma någon. Vet nog mest inte vad jag ska göra... eller vad jag ska välja för den delen

Har du för höga krav på dig från omgivningen?
Det kan vara ren utmattning som depressionen beror
på.
Har du något nätverk omkring dig som du kan vända
dig till när det blir för mycket?
Tillåter du dig att göra något roligt ibland eller bara
mysa hemma.
Det är alldeles för många unga som lider av depressioner
idag.
Det tar ett tag innan antidepressiva hjälper men efter
ett tag blir stämningsläget hyfsat bättre.
Att det bara blir bättre dag för dag går inte att lova men
oftast vänder det efter en nedgångsperiod.
Mer
16 år 5 månader sedan #98986 av white_light
Jag har inte så höga krav, inte längre. Dom flesta i min omgivning vet om att jag inte klarar så mycket, ibland tror jag till och med att jag har för lite krav. Men jag vet inte riktigt...
Men jo, jag har några personer som jag brukar prata med som alltid har orkat med mig när jag mått sämre. Men nu känns det som att det inte går längre. Mina kompisar frågar varför jag inte pratar med dom lika ofta, en sa att det känns som att jag försöker "hålla ett avstånd"... jag har börjat säga nej när dom ringer och frågar om dom får komma över.

Det känns som att jag tappar verkligheten.

Nissegossen skrev: Kan du själv berätta varför du inte vill stanna kvar och i så fall ifrån vad?


För att det känns som att jag har förstört allt, som att det bara är en tidsfråga innan världen kommer explodera och allt kommer vara mitt fel. Det kanske låter konstigt, men jag går bara runt och väntar på undergången. Det känns som att jag har svikit mina vänner en gång för mycket. Skolan går rakt åt helvete (ursäkta uttrycket), förra veckan frågade min mentor om jag ens ville gå kvar i skolan. Min familj... mamma orkar inte mer. Jag gör så att hon mår dåligt. Och det är lättare att tänka att det vore bättre om jag inte fanns...



Jag träffade min psykolog idag, och han verkade förstå att jag inte mår så väldigt bra... ett tag ville han att jag skulle träffa läkaren... men det vart inte så. Ska dock träffa psykologen imorgon igen. Misstänker att han vill lägga in mig... och jag förstår jue varför oxå. Fast jag är inte säker på att jag vill... jag vet inte vad jag vill.
Psykologen pratade även om mediciner (jag har bara en "vid behov medicin" för ångesten)
Mer
16 år 5 månader sedan #98990 av Nissegossen
Du wihite_light, jag har en gång hört någon som jag betraktar som en ängel tala till mig, när jag mådde dåligt! Det var en impulshandling jag tänkte göra. Jag höll på at hämta förskäraren hemma, när rösten sade;

Du bär inte ansvaret för det som händer ute i Europa, gör dig själv ingen skada!

Jag som satt bägge händerna i köksbordet och var på väg att resa mig för att få tag på kniven, satte mig ned igen och bara begrundade det!

Jag tänkte, att det här vill jag inte vara med om, så jag gjorde inget, för det var ju inte mitt fel att världen såg ut som den gör!

Hur många med den här sjukdomen tror då inte att de är fan själv?
Jag kan bara säga dig;

Gå i frid ty du är förlåten! Jag menar det!

Gör dig inga som helst bekymmer för världen, den kommer att gå under, ja, men det beror inte på dig, det kan du bara glömma!

Eftersom du är deppad så ta antideppressiva eller godtag ECT behandling mot den deppression du har nu!

Allt blir bara bättre när man blickar tillbaka!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #98992 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Att din mamma mår dåligt pga dig, är ganska vanligt, men kom ihåg det är ditt liv. Det är bara du som kan fatta dem avgörande besluten. Att vilja ngt är en träningssak, man kan inte vänta på att tillfällena kommer till en, man måste göra något själv! Lycka till!

Ps. att du säger nej till dina kompisar, är ett tecken på tillbakadragande, bor du själv, så tycker jag du inte ska isolera dig. D.s

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 5 månader sedan #98997 av Isa-Alise

white_light skrev: För att det känns som att jag har förstört allt, som att det bara är en tidsfråga innan världen kommer explodera och allt kommer vara mitt fel. Det kanske låter konstigt, men jag går bara runt och väntar på undergången. Det känns som att jag har svikit mina vänner en gång för mycket. Skolan går rakt åt helvete (ursäkta uttrycket), förra veckan frågade min mentor om jag ens ville gå kvar i skolan. Min familj... mamma orkar inte mer. Jag gör så att hon mår dåligt. Och det är lättare att tänka att det vore bättre om jag inte fanns.



Det är inte ditt fel att din mamma inte mår bra! Hon har ett eget ansvar för sitt mående, och för att söka hjälp om hon mår dåligt... du däremot ska ta hand om dig själv just nu... söka hjälp och göra sånt som du mår bra av... ge din mamma lite luft, låt henne se att du kan ta hand om ditt eget mående och söka hjälp själv... låt henne få höra att du gör sånt som du själv mår bra av, då slipper hon oroa sig...

Det är nog klokt att tala om för psykologen hur du mår, och be om en inläggning ett kort tag...