Rätten att ta sitt eget liv

Mer
16 år 5 månader sedan #98447 av Nissegossen
white_light, så länge du kan prata om det är det ingen fara. Men skulle du börja grubbla inom dig själv är det ett starkt varningstecken på att du är i farozonen.

Jag kan respektera ett beslut om att ta sitt liv och jag kan förstå det!

Men, det är aldrig rätt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #98449 av ak
Svar från ak i ämnet Rätten att ta sitt eget liv

Nissegossen skrev: Men, det är aldrig rätt!


Hur kan man slå fast att självmord aldrig är rätt? Tänk om det väntar ett paradis efter livet och man "kommer till" ett ställe där alla ens behov tillfredsställs, eller evig vila. Jag skulle hellre välja evig vila framför ett liv fyllt av mediokra strävanden och meningslösa dialoger med psykiatriker och inläggningar.
Mer
16 år 5 månader sedan #98452 av Nissegossen
ak000. se mitt inlägg ovanför!!
Döden är definitiv! Du vet aldrig om du hamnar i ett paradis, eller den eviga "vilan" det är lite för osäkert tycker jag, att man skulle hamna i paradiset!

Jag tror nog att den potentat som är någon helt annanstans är troligare för ganska många!

Men, jag tror ju att helvetet är här i detta livet, när man har den här sjukdomen!

Man lever dock inte enbart för sig själv heller, ofta är andra beroende av att man själv lever!

Alla som finns behövs! Så fortsätt leva!

Mitt motto under första tiden jag blev sjuk var och jag upprepade det som ett mantra, Ge aldrig upp, ge aldrig upp!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #98454 av Nissegossen
ak000, för att belysa vad jag menar skickar ett utdrag ur min text, Den jaglöse! Den finns att läsa någon annanstans på viska. men jag orkar inte leta fram den!

Att ha en psykos kan ingen föreställa sig som inte har haft en. Jag kan bara blekt tala om det. Ni kanske har haft en mardröm om natten och vaknar svettiga och med djup ångest, med hjärtklappningar och inser att det bara var en dröm. Tänk på, att en som har en psykos har sådana mardrömmar även i vaket tillstånd, som gör livet många gånger outhärdligt, men ändå måste fortsätta för förr eller senare avklingar det. Man lär sig leva med sin ångest.

Du får aldrig ge upp livet, den ljusa sidan finns där också. Du ser glittret i barnens ögon, där ser du livet, det kan vara sällsynt hos vuxna, det där stjärneljuset som de har som har livet i själen i behåll Lev och krama varandra, man måste ibland vara nära och inte bry sig om att ibland bli bortstött och sårad utan fastmer kanske låta det vila och sedan försöka igen. Kom också ihåg det att Gud vill ingen människas död och också att Gud är allestädes närvarande, därmed finns Gud också i helvetet, konstigt nog

Abba, kom gör min ande ren.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #98455 av ak
Svar från ak i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Tidigare mådde jag enbart bra när jag drack. I och för sig blev jag inte alkoholist, men jag var nog på god väg. Drack säkert 6-7 starköl så ofta som möjligt för att glömma bort min ångest. Jag tyckte att det definitivt inte fanns någonting att leva på.

Sedan fick jag psykiatrisk behandling, och en helt ny värld som jag nästan glömt öppnades upp för mig. Jag kunde skratta igen och se på roliga filmer utan att veta hur jag bara förlängde mitt Eviga Lidande. Jag var fullkomligt övertygad om att jag var dömd till att lida i evigheters evighet för att jag var en ond människa.

I det läget tyckte jag att självmord var befogat, och jag tycker fortfarande människor som mår så dåligt bör ha rätten att ta livet av sig. Jag förstår hur det är att må så dåligt.
Mer
16 år 5 månader sedan #98458 av Nissegossen
Jag tror ju att medicinen gör så att man coolar ned och man får en chans att slippa psykotiska tillstånd och faktiskt inser att det finns någonting annat än det helvete som man har när man är inne i en akut psykos!

Jag skulle icke kunna vara så här bra som jag faktiskt är, utan min medicin!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum