Saltbrist?

Moderatorer: Moderator2, Admin1, Moderator1

Saltbrist?

Inläggav Fragile80 » ons 30 maj, 2012 20:33

Läste här på forumet nånstans att man kunde få saltbrist av att dricka för mycket vatten.
Har googlat på det.
Symptom var yrsel, kramp i benen, illamående, förvirring m.m Det stämmer in på mig.

Jag dricker MYCKET vatten. Ca 6 liter om dagen. Men idag har jag försökt att inte dricka så mycket.
Jag och min kusin var på långpromenad, då kändes det som om jag skulle få kramp i båda låren, på framsidan låren.
Har ju varit så tidigare, att det känns som om jag håller på att få kramp.
Kan det vara saltbrist tro.
Nyss blandade jag ut salt med ett halvt glas vatten och svepte i mig. För jag läste att om man hade saltbrist kunde man få kramper så man dog 8O
Kan man be att de kollar det genom blodprov, eller syns det ens där?
Tänkte i så fall ringa min terapeut i morron och be att de på psyk skickar prover till lab så jag får gå upp och ta ett blodprov.
Känner mig lite orolig nu...

/Fragile
Ju mer dom spottar på mig, desto snabbare kommer jag blomma.
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Saltbrist?

Inläggav zoegas » ons 30 maj, 2012 20:41

När det är varmt ute brukar man förlora mycket salt. De som byggde öresundsbron fick salttabletter mot värmen minns jag.

Sen är salt onyttigt. Så sätt inte det med saltvatten i system.
Användarvisningsbild
zoegas
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Geta » ons 30 maj, 2012 21:00

Varför dricker du så mycket vatten, Fragile80?
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Fragile80 » ons 30 maj, 2012 21:29

zoegas skrev:När det är varmt ute brukar man förlora mycket salt. De som byggde öresundsbron fick salttabletter mot värmen minns jag.

Sen är salt onyttigt. Så sätt inte det med saltvatten i system.

Nej det hade jag inte tänkt tänkt göra. Men det stod på internet att man kunde göra så i nödfall.

/Fragile
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Fragile80 » ons 30 maj, 2012 21:32

Geta skrev:Varför dricker du så mycket vatten, Fragile80?

Jag vet inte riktigt..jag blir lätt torr i munnen, har xerodent mot det, men ändå..
Jag är inte törstig eller så. Det är nog bara en "dum" vana jag har fått. Men jag har alltid varit en sån som dricker mycket vatten..men det kanske blivit värre nu de senaste månaderna.

Men vad tror ni?
Kan man ta blodprover för att kolla?

/Fragile
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Geta » ons 30 maj, 2012 21:34

Ingen aning om man kan ta blodprover för att kolla det?
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav saara » ons 30 maj, 2012 22:18

Jag tror att man kan kolla saltbalansen med ett blodprov. Ring din terapeut.Tycker att 6 lite vatten låter som för mycket. Admin1 har skrivit om att det vid schizofreni är vanligt att man dricker för mycket vatten och att mera än 2 eller 3 liter behöver man inte.Vill minnas att det var max 3 liter.Jag dricker också mycket vatten. Tar små klunkar allt emellanåt.
Det är vanligt att äldre mänskor får benkramper på nätterna om de använder vätskedrivande medicin.

Jag har börjat få benkramper om jag äter för lite saltmat på dagen eller om jag har motionerat mycket. Har inte vätskedrivande medicin.
Äter Magnesuimtabletter för det skall kunna förhindra benkramper.
Om jag har slarvat med maten och rört på mig mycket och svettats mycket så blandar jag lite salt i ett glas vatten och dricker det så att jag inte skall bli väckt av benkramper.

Äter Lyrica och den kan ge benkramper som biverkan. Jag har haft så svåra benkramper att jag har varit tvungen att ringa efter hjälp då jag inte har kunnat ta mig ur sängen. Min syster har då hjälpt mig och gett mig Magnesiumtabletter och lite salt blandat i vatten.Det har hjälpt.
Du vet väl om att du är värdefull. Att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull för ingen annan är som du.
Användarvisningsbild
saara
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Nissegossen » ons 30 maj, 2012 22:22

Det kan mäta allt i blodet. Det jag själv är, är att jag är saltmissbrukare och äter salt godis, jag har här när jag skriver och ja, jag dricker en hel del.

Förr när de inte kunde konservera annat än med salt, så sköljde de ned maten med öl, för det sköljde bort överflödet utav salt!
Det gjorde att ölkonsumtionen i gamla tider var mycket högre än idag, men styrkan på ölet var inte lika hög.

Problemet med för mycket salt, är att man får högt blodtryck utav salt och det är inte bra och tillsammans med för lite motion, är det upplagt för både högt blodtryck, diabetes och hjärtinfarkt, så här går jag som på nålar, för dessutom sover jag synnerligen dåligt! Så bli inte förvånade en dag då jag inte skriver något mer för att då ligger jag nog redan six feet under...
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Isa-Alise » tor 31 maj, 2012 05:19

Fragile,

Tar du litium? Eller carbamazepin (Tegretol)? De kan ge stora urinmängder och då vill man dricka mycket vatten också. Det är en besvärande men ofarlig medicinbiverkan. Det kan tänkas att fler mediciner kan ge samma symtom: Man blir väldigt törstig, dricker mycket vatten och springer på toa dygnet runt.

Prata med din läkare om detta. Det är viktigt att kolla upp eftersom diabetes har liknande symtom (men diabetes uppträder hos vuxna oftast senare i livet vid kraftig övervikt).

Din läkare har råd till dig om hur du ska hantera behovet av att dricka mycket vatten. Har du litium säger läakren troligen att det är helt ok att dricka vattnet.

:hjärta
Alla gör så gott de kan... även du... lita på dig själv... du duger som du är... du är älskad av Gud... alla vi människor behövs... och meningen med livet är att bry oss om varandra...
Användarvisningsbild
Isa-Alise
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Fragile80 » tor 31 maj, 2012 07:06

Hej fina :hjärta

saara, Ska ringa min terapeut på hennes telefontid halv 9. Och be att de skickar upp remiss till lab.

Nisse, jag har också vart en sån som ätit mycket salt godis. Men nu var det länge sen..
Jag hade typ2 diabetes när jag var tjockare, nu när jag gått ner har jag istället fått för lågt blodsocker.

Isa-Alise, jag äter inga såna medeciner. Vet inte varför jag har så "stort" behov av vatten.

/Fragile
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Melun » tor 31 maj, 2012 07:38

Njurarna kan vara skadade om man måste dricka mycket vatten och urinerar mycket.
Jag kan inte förneka det jag tror, och jag kan inte vara det jag inte är.
Gud är Ingen för så många. Ingen ska komma och tala om vad jag ska göra.
Ingen älskar er, som jag älskar er.

https://www.poeter.se/Fridsfurste
http://instagram.com/deogloria63
Användarvisningsbild
Melun
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Fragile80 » tor 31 maj, 2012 07:41

jag kissar inte så ofta..
Men har nyss pratat med min terapeut och jag ska ta blodprover sen idag.

/Fragile
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav malin71 » tor 31 maj, 2012 07:56

Hoppas att proverna blir bra. Skönt att du fick tid så fort.

Användarvisningsbild
malin71
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Fragile80 » tor 31 maj, 2012 10:24

Ja det känns skönt att de kollar upp.
De skulle även kolla D-vitamin sa min terapeut.

/Fragile
Användarvisningsbild
Fragile80
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Admin1 » tor 31 maj, 2012 12:29

Det är enkelt att kolla om man har natriumbrist i blodet. Jag tror inte att du har det även om du dricker mer vatten än normalt, därför att maten i Sverige brukar innehålla rätt mycket salt.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Nästa

Återgå till Psykoser och psykossjukdomar

Hem