Har ni kvar era föräldrar i livet?

Mer
10 år 7 månader sedan #613843 av Utomjordingen
Ni ser - kvinnor är goda och männen är onda! Jag har aldrig i hela mitt liv stött på en genom ond kvinna men däremot många genom onda män som jag hade velat ha sluppit lära känna i mitt liv.

Mer
10 år 7 månader sedan #613846 av Amandara
Jag känner många goda män min vän...... men jag är av den ståndpunkten att man inte ska släppa folk för nära oavsett..... folk är nästan alltid egocentriska och ser till sitt eget...... så det får man försöka göra själv med eller något. Äh..... folk är så fullt upptagna med JOBB OCH FAMILJ så de hinner inte med en...... det är det tror jag.
Mer
10 år 7 månader sedan #613860 av Utomjordingen
Det är för att jag är svarta ankan som verkligen, verkligen simmar längst bak i kön i släkten. Men på grund av nån djävla jantelag en gång i tiden (som jag hatar) så är jag djävligt förbannad på det än idag för jag skulle i vanliga fall simma längst fram i kön idag.



Nu eliminerar jag detta igen! Men varje gång jag bli påmind om min släkt då blir jag verkligen konstig i huvudet. Har grubblat, grubblat... färdigt nu för denna gången.

Raderar minnet om min släkt nu igen (ni som har sett filmen Man In Black förstår nog vad jag menar med filmklippet):

Mer
10 år 7 månader sedan #613869 av Utomjordingen

Det är för att jag är svarta ankan som verkligen, verkligen simmar längst bak i kön i släkten. Men på grund av nån djävla jantelag en gång i tiden (som jag hatar) så är jag djävligt förbannad på det än idag för jag skulle i vanliga fall simma längst fram i kön idag.


Det här förstörde hela mitt liv!

"Jantelagen:

1.Du skall inte tro att du är något.
2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7.Du skall inte tro att du duger till något.
8.Du skall inte skratta åt oss.
9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10.Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”.[2] Den är formulerad som en fråga och lyder:

11. Tror du inte att vi vet något om dig?

Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas till kulturen på många platser i Skandinavien. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen. På engelska används uttrycket Tall poppy syndrome som betyder att någon som åstadkommit något positivt inte erkänns för att folk inte tycker vederbörande är värd det."

"Wikipedia"
Mer
10 år 7 månader sedan #613870 av Geta
Det mesta är kört som schizofren, men man får vara noga med att ta till vara det som finns kvar och glädja sig åt det.
Mer
10 år 7 månader sedan #613871 av Utomjordingen
Men i mitt fall var det från första början (våren 1990) på grund av jantelagen som jag blev tvångsintagen, tvångsmedicinerad och fick diagnosen schizofreni.