Är identitet ett socialt fenomen?

Mer
7 år 6 månader sedan #868922 av Brygga
Jag kan uppleva att jag blir "regisserad" till ett beteende som ger mig svårigheter med identiteten. Jag vet inte riktigt. Men jag tror att det handlar om upphovet till någonting. Men det svåra är att det dryftas i det dunkelt sagda. Det dunkelt sagda kan ju jämföras med en viskning t.ex. Och jag har svårt att skilja på röster som är uppkomna i mitt sinne och utifrån komna. Emellertid har det varit ganska bra ett tag. Och är bra idag.
Mer
7 år 6 månader sedan #868933 av Amandara
min identitet som "duktig flicka" tog lång tid att komma ifrån och satt hårt åt......först i och med många år med sjukdomen då jag verkligen inte KAN prestera vettigt......som jag släppt duktig flicka identiteten
Mer
7 år 6 månader sedan #869228 av Admin1
Man kan känna sig styrd av andra och det kan ge problem med identitet förstås. Röster går att skilja från äkta röster, eftersom man ser ingen som pratar. Om man lyckas att upptäcka att rösterna inte är verkliga så kan de lindras. Normala personer lider inte av röster, som ibland kan förekomma för de uppfattar inte dem som verkliga.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 6 månader sedan #870098 av Jocke

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/mjk1DVOI6fxyb4N0xkRWy7go2djLbROPmpHUnjcRIgu5RwORYTST9QXLkm1QJweHnLSJzzoPrzzRJO33VHE9G0ShMmMepTfo50EFS_kqgMY=w426-h240

Vi med schizofreni eller aspergers eller adhd för den delen, bör kanske rikta in oss på vad vi egentligen lär in, och hur särpräglad vår informationsram är! Vi tror vi lär oss av varandra, men vartenda människa är präglad av ett inlärt beteende osv. Ifrågasättande kan vara en falsk beteende ifråga om övertygelse och inlärning, man alltså bara acceptera att man aldrig kommer att vara kapabel att komma sanningen så nära som möjligt, det är nog där Einstein kommer med sitt kommentar kring intuition, dvs säga försöka lyssna på rätt kanal för egen vidkommande?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 6 månader sedan #870099 av Geta
Det är intressant det här att man bara ser det som man är van att se. Det vill mycket
till för att det ska sippra in något nytt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 6 månader sedan #870103 av Jocke
"Humes kunskapsteori
För Hume var erfarenhet något nödvändigt för att kunna inhämta kunskap. Världen måste upplevas och när den upplevs fås intryck, vilka kan omvandlas till idéer som bildar ett visst fundament för verklig kunskap. Men som skall redogöras för är denna kunskapssyn behäftad med skeptiska aspekter.

Hume använder ett exempel för att tydliggöra att kunskap inte finns a priori erfarenhet. Exemplet gäller två biljardbollars kollision. Medvetandet kan här inte på egen hand förutsäga skeendet efter kollisionen utan ”att rådfråga tidigare erfarenheter” och därför kan bara gissningar gälla. Även om biljardbollarnas egenskaper är kända kan utgången aldrig säkert fastställas därför att den resterande informationen om hela situationen väntar i erfarandet.

Men inte heller erfarenheter är tillräckliga för att en fullständig kunskap om en händelse ska vara möjlig att inhämta. Erfarenheten ger bara en knapp del av hela den kunskapsmängd som en händelse består av."

Ja, filosofi är intressant, hoppas det finns ngn här som kan utveckla ideerna inom dessa inläggs ramar?

Vars är världen på väg?