Så blir det när man tänker för mycket ...

Mer
3 år 4 månader sedan #1309821 av Cosmos
Att tänka gör väl ingen illa? Det är när tankarna vill oss illa som de är destruktiva. Det finns något som kallas för NAT, Negativa Automatiska Tankar, där vi fastnar i dåliga tankemönster vilket får oss att fastna i cirklar och vanföreställningar. Precis som Pimed skriver så brukar man använda KBT för att försöka byta ut NAT mot andra tankar istället.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1309822 av Pimed

Cosmos skrev: Att tänka gör väl ingen illa? Det är när tankarna vill oss illa som de är destruktiva. Det finns något som kallas för NAT, Negativa Automatiska Tankar, där vi fastnar i dåliga tankemönster vilket får oss att fastna i cirklar och vanföreställningar. Precis som Pimed skriver så brukar man använda KBT för att försöka byta ut NAT mot andra tankar istället.

Hade ingen aning om det som jag har kommit underfund med är som KBT, men läkaren sa nåt om det om nåt helt annat att det var KBT. Jag kanske borde kanske testa KBT? Har du testat det? Hur var det? Berätta!
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1309839 av Zoidar

wasp skrev: Lätt att fastna i en sak som ältas om och om igen.


Håller med, skivan fastnar i ett spår. Svaret är ofta inte att tänka ut rätt lösning utan erfara rätt lösning genom det praktiska.

Lite som att tänka ut hur god en glass är man aldrig ätit. Oavsett svar blir det inte helt rätt förrän man smakat den. 

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 4 månader sedan #1309843 av Jocke
Jag tror fördomar hänger ihop med begreppet att tänka för mycket! Varför är det så att visa kan räkna ut vad fördomar kan betyda och inte andra? Men vissa anser att deras tänkande är rättmätig pga av sina mänskliga erfarenheter, man vill döma ut ngn för att denne inte passar in i deras rättmätiga tänkande kanske. Vad menas då med fördomar egentligen?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 4 månader sedan #1309863 av Admin1
Vårt problem är att vi ofta tänker fel och sedan att vi har svårt att omsätta tanke i handling.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1309869 av Pimed

Jocke skrev: Jag tror fördomar hänger ihop med begreppet att tänka för mycket! Varför är det så att visa kan räkna ut vad fördomar kan betyda och inte andra? Men vissa anser att deras tänkande är rättmätig pga av sina mänskliga erfarenheter, man vill döma ut ngn för att denne inte passar in i deras rättmätiga tänkande kanske. Vad menas då med fördomar egentligen?

Jag ses av min omgivning som öppen mot olika människor, men det dom inte förstår att jag har mycket fördomar. Vilket jag möter i mitt liv och ifrågasätter. Men jag kommer aldrig tolerera att minoritet utsatt för diskriminering ser ned på andra minoriteter eller utsatta grupper där är min gräns nåd. Har inget tålamod för sånt. Det är ondska om nåt är ondskefullt. Det brister när jag möter såna människor. Som minoritet för diskriminering eller utsatt grupp borde förstå bättre. Men dom sa jorden var inte platt blev hängda. Det ska alltid i alla banaliteter finnas en syndabock. Och jag är viskas syndabock. Men jag ger inte upp och tänker försvara det som är gott och rätt här i världen.

 
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.