Skillnaden mellan tro och psykos?

Mer
11 år 5 månader sedan #532012 av notwoodstock
Tro är ju ett andligt begrepp.

“Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser.” Hebréerna 11:1, 1917 års Bibel.

Psykos är ju ett psykiatriskt eller psykologiskt ord.

Och hela den här diskussionen om psykos, schizofreni och därvid religiösa vaneföreställningar vågar jag mig inte på att försöka "bena ut".

/notwoodstock
Mer
11 år 5 månader sedan #532021 av notwoodstock
Uppenbarelser, då?

Jag vet inte när kyrkan "godkänner" det.

/notwoodstock
Mer
11 år 5 månader sedan #532034 av koi
Jag såg ett lila ljus kring min farfars kista i kyrkan under hans begravning och jag hörde honom säga "Jag är inte där". Var det ett tecken eller en hallucination? Min mamma sa att jag hade haft kontakt med farfar som ville trösta mig.
Mer
11 år 5 månader sedan #532048 av saara
Blev du tröstad av de orden koi? Vet inte om det var en hallucination,men en sanning var det ju för det var bara din farfars kropp som fanns i kistan, inte hans själ och ande. Vet du om din farfar var troende? Är det länge sedan han dog?
Mer
11 år 5 månader sedan #532049 av koi
Han dog för 10 år sedan. Jag kände mig lugn när jag hörde honom. Han var inte troende från början, men han hade obotlig cancer och blev troende mot slutet, han satt med tjocka bibeln hos sig sista tiden och trodde på gud. Jag var den enda som behandlade honom normalt trots att han var döende. De andra kom dit på fika och satt och storgrinade och pratade knappt med honom, jag satt på sängkanten och kollade på F1 med honom och pratade om allt möjligt.
Mer
11 år 5 månader sedan #532050 av saara
Vad bra att du kunde vara hos honom den sista tiden och att han blev troende.
Jag tror att du fick en hälsning från honom där i kyrkan och eftersom du blev lugn så var det ju en fin upplevelse.
Spelar ingen roll vad en psykiater skulle ge för namn åt upplevelsen.