Skillnaden mellan tro och psykos?

Mer
11 år 5 månader sedan #531721 av Nissegossen
psykologi.ifokus.se/articles/4d7 ... ora-roster

På denna sida har du också namn och telefonnummer till dem som är med i RSMHI rösträtt/Nationella nätverket (För rösthörare!) Du kan kontakta dem för vidare information...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531722 av Guest
Svar från Guest i ämnet Skillnaden mellan tro och psykos?
:) Jamen det låter inte så dumt, ännu en bra tvist på det hela :=)
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531728 av Guest
Svar från Guest i ämnet Skillnaden mellan tro och psykos?
Okej men det låter ju som vänliga röster iallafall :)
Mer
11 år 5 månader sedan #531829 av Admin1
En gång hittade jag en hemsida med information hur katolska kyrkan gjorde för att skilja mellan verkliga uppenbarelser och psykoser. Tyvärr har jag förlorat adressen, men det var en intressant sida.
Mer
11 år 5 månader sedan #531859 av Amandara
Jag tror att tron på gud är lika med vanföreställning. Jo jag HAR trott och jo jag HAR gått i katolska kyrkan men...... jag ser det som uttryck för min psykossjukdom. Nu är jag friskare och då tror jag inte på gud överhuvudtaget.
Mer
11 år 5 månader sedan #531878 av maria-w
Om det där skulle stämma skulle troende må sämre än andra. Det finns undersökningar som visar att det är precis tvärtom.

Jag tror man gör ett tankefel när man drar den slutsatsen. Det är naturligt att vanföreställningar hos troende ibland handlar om religion eftersom vanföreställningarna formas av den sjukes tankegods. Men att från det dra slutsatsen att det är religionens fel är som att dra slutsatsen att paranoia är Säpos fel.

Nu kom jag med en väldigt förenklad bild eftersom jag skippade den andliga delen men det fick bli så idag.