Har du varit arg på Gud?

Mer
11 år 2 månader sedan #564836 av Melun
Svar från Melun i ämnet Har du varit arg på Gud?

Geta skrev: Kristna brukar vara ganska förmögna.


Det känner jag inte till.
Mer
11 år 2 månader sedan #564839 av Jesus/magnus

Melun skrev:

Ready skrev: Enligt Bibeln så ska man skänka bort allt man äger om man vill komma till himlen. Det finns inte en människa som följer den rekommendationen.


Jag har gjort det.


:tummenupp :grandpa

John 8:31-32.
Mer
11 år 2 månader sedan #564842 av schizo
Svar från schizo i ämnet Har du varit arg på Gud?

Geta skrev: Att kristna brukar vara välbärgade beror på att det ingår i den kristna kulturen att vara arbetssam.
Du ska arbeta i ditt anletes svett annars får du inte äta står det i bibeln.


De flesta kristna är nog som folk är mest, det vill säga de flesta är inte förmögna, däremot är budskapet att arbeta i sitt anletes svett nog allmängiltigt i alla samhällen som är ojämlika, oavsett religion. Det finns en från början biblisk moral som kommit att omfatta allmän moral:
Du ska arbeta i ditt anletes svett för att andra ska bli rika! :lol:

Om moralen dessutom omfattar att acceptera sin lott och lida borde väl fler kristna vara arga på sådan moral från högsta ort.

Från en annan epok och en drift med kyrkan men ändå lite av den asketiska moral som fortfarande finns som botten i många frikyrkor:
"Du får mat, o kamrat,
uti himmelens härliga stat.
Svält förnöjd. O, vad fröjd!
Du får kalvstek i himmelens höjd"

Däremot, Geta, finns naturligtvis exempel på kristna i samhällets topp som inte alls lever efter några andra principer än de rådande, det vill säga: samla i ladorna och helst vinstmaximera utan hänsyn.

Kanske bara ett exempel på att människan som sådan, religiös eller inte, tar ganska lätt på principer om man kan smita ifrån dem och använder moralen när den passar.
Mer
11 år 2 månader sedan #564845 av notwoodstock

Geta skrev: Att kristna brukar vara välbärgade beror på att det ingår i den kristna kulturen att vara arbetssam.
Du ska arbeta i ditt anletes svett annars får du inte äta står det i bibeln.


Jag tror knappast att kristna är välbärgade. Jag själv är lite förbryllad över att KDS är borgerliga. Men socialdemokraterna har en kristen rörelse som heter Broderskapsrörelsen eller något sådant. Men högkyrkligt har man ju hört talas om, är lite osäker på exakt vilka det är.

Att vara arbetssam är iofs kristen kultur men jag tror det står någonting om att människan är till för att arbeta (kolla!). Och så står det väl att "Den som inte arbetar skall heller inte äta"?!

Men en del av det hela tror jag dels är att vara nöjd med sin lott. Inget säger att livet måste vara lätt se förr i tiden. Israel hade ett namn på Herren som betyder "Herren vår försörjare". Men dom hade ju tionde, också. Min tro är att Gud är Gud är god tillbaka om man ger tionde.

Men att Herren har sänt prövningar som missväxt och elände är ju inget ovanligt. Men dom goda som svälter ihjäl kommer väl till himlen. Sedan fanns det ju slavar också på Israels tid, det är ju väsensfrämmade, i ett kristet humanistiskt nutida samhälle, som kanske är det Gud siktade på med att "ersätta" gamla judiska tron med kristendom, som är mer förlåtande. Och utan dödstraff, som jag tycker kristna borde vara mot.

:hjärta :grandpa :hjärta

/notwoodstock
Mer
11 år 2 månader sedan #564846 av notwoodstock

Ready skrev: Enligt Bibeln så ska man skänka bort allt man äger om man vill komma till himlen. Det finns inte en människa som följer den rekommendationen.


Jag tror både och. Står det inte på ett ställe något att Jesus sade det till en man "som hade det problemet". Han kanske var fast i sina ägodelar eller var otillbörligt rik?! (Jag skall kolla vad Bibelorden säger.)

/notwoodstock
Mer
11 år 2 månader sedan #564849 av notwoodstock

schizo skrev:

Geta skrev: Att kristna brukar vara välbärgade beror på att det ingår i den kristna kulturen att vara arbetssam.
...

Kanske bara ett exempel på att människan som sådan, religiös eller inte, tar ganska lätt på principer om man kan smita ifrån dem och använder moralen när den passar.


Jag själv börjar tro att dels finns det moral, med eller utan kristen påverkan. Och då är det kanske en intressant fråga vad moral, kristendom och politik samt pengar hör ihop.

Tyvärr lider väl kristna som andra av att dom ibland blir utskämda av de få som lyckas vinstmaximera. Men dessa personer kanske kommer till helvetet, när Gud har dömt det dåliga rykte dom har givit kristendomen.

Själ tror jag att Gud är god och förlåter, bara man ber honom om förlåtelse. Men som någon skrev, egentligen sade ju Jesus t.ex också "Gån ut i andra länder...", det som brukar kallas missionsbefallningen. (Titta sist i Matteusevangeliet.)

Och jag tror på "pietism" och riktig fromhet. Men det kanske var enklare att komma till himlen förr, när det var fattigt?! Men Gud har knappast glömt sitt folk, även om Svenskarna väl har blivit rätt så avkristnade.

Jag måste ändå få slå ett slag för riktig kristendom, folk som verkligen troget går i kyrkan och satsar mycket för att tjäna Gud. "Den som inte offrar sitt liv för mig, kan heller inte heller vinna det", eller vad det nu står.

"Men från Stockholm upp till himlen var vägen lika lång...". Det är svårt att komma till himlen ibland, speciellt om man inte är god.

:mrgreen: :hjärta

/notwoodstock