Har du varit arg på Gud?

Mer
11 år 1 månad sedan #565008 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Har du varit arg på Gud?

Geta skrev: I dagarna har det ju varit aktuellt att äldre personer som inte jobbar ska inte ha rätt till att få dyrare mediciner.
De anses inte bidraga någonting till samhället.


Tur man fortfarande är "ung" då... Alla borde har rätt till den medicin som funkar bäst även om den är dyrare.

Anchored in Christ ✟

Mer
11 år 1 månad sedan #565014 av Jesus/magnus
det talas om dommens tid att alla skall dömmas enl livetsbok!
vet ni vad jag tror står skrivet i den?
alla sjukdommar vi dras med. och Gud kommer utverka dom!

"läke dom'! :hjärta


Issa Jesus,
Jesuiten magnus.

och denna text, är magnus tolkningar.

John 8:31-32.
Mer
11 år 1 månad sedan #565055 av Nissegossen

schizo skrev:

Geta skrev: Att kristna brukar vara välbärgade beror på att det ingår i den kristna kulturen att vara arbetssam.
Du ska arbeta i ditt anletes svett annars får du inte äta står det i bibeln.


De flesta kristna är nog som folk är mest, det vill säga de flesta är inte förmögna, däremot är budskapet att arbeta i sitt anletes svett nog allmängiltigt i alla samhällen som är ojämlika, oavsett religion. Det finns en från början biblisk moral som kommit att omfatta allmän moral:
Du ska arbeta i ditt anletes svett för att andra ska bli rika! :lol:

Om moralen dessutom omfattar att acceptera sin lott och lida borde väl fler kristna vara arga på sådan moral från högsta ort.

Från en annan epok och en drift med kyrkan men ändå lite av den asketiska moral som fortfarande finns som botten i många frikyrkor:
"Du får mat, o kamrat,
uti himmelens härliga stat.
Svält förnöjd. O, vad fröjd!
Du får kalvstek i himmelens höjd"

Däremot, Geta, finns naturligtvis exempel på kristna i samhällets topp som inte alls lever efter några andra principer än de rådande, det vill säga: samla i ladorna och helst vinstmaximera utan hänsyn.

Kanske bara ett exempel på att människan som sådan, religiös eller inte, tar ganska lätt på principer om man kan smita ifrån dem och använder moralen när den passar.

[youtube]YhJ0aNrYmbA[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 1 månad sedan #565082 av Potte-Boa Jösse
Dumma Gud som sätter krokben för mig!
Mer
11 år 1 månad sedan #565085 av Nissegossen
Jag har inte gjort nåt! :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 1 månad sedan #565095 av Nissegossen
Jag tror jag måste förklara mig! :lol:

Jag är inte Gud, men anklagelsen som sådan, när vem som helst har gjort någon annan något, eller stulit något och det inte finns någon misstänkt och alla då kan vara misstänkta och det inte uppenbart vem gärningsmannen är, så går jag helt automatiskt i försvarsposition och säger jag har inte gjort det och det är mitt eviga trauma från barndomen när en pojke ringde på vår dörr och sade att; "Nisse har brutit nacken av en fågel!" Morsan frågade mig och jag sade jag har inte gjort det, helt sanningsenligt, men min bror som är 15 år äldre än mig tog tag i mig och drog in mig i badrummet för att tvätta min mun med tvål och vatten för han trodde att jag ljög! Jag var vettskrämd och jag tror jag kan ha varit knappt två år gammal och det var en ung pojke som var på dörren och ringde på. Han kan bara varit två år äldre än jag och hade hört något på gatan som han trodde på och ville förmedla till morsan. Jag tänkte i den stunden en vuxens tanke; Kan jag ha gjort det? Ja, i ett annat liv, men jag har inte gjort det! Som väl var stoppade min morsa, brorsan ifrån att tvätta min mun med tvål och vatten.

Det visade sig senare att en annan äldre pojke i min brors ålder som också gick för Nisse, jag minns fortfarande vad han heter i efternamn och hans pappa var läkare och det var sin egen kanariefågel han hade vridit nacken av som jag fick skulden för. Det kom ju fram senare. Det var nog det traumat som så format mitt liv, att inte bli trodd och falskt anklagad och som gjort att i mångt och mycket det ligger till grund för min sjukdom.

Så, återigen; jag har inte gjort det! :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum