Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 6 månader sedan #695540 av Nissegossen
:tänk Tvivlar läkarna på den diagnosen, eller är det du själv? Han kan ju faktiskt ha en pågående psykos och de anser att han behöver vård och då kan det vara naturligt att han ligger inlagd.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 6 månader sedan #695541 av Geta
Reaktiv psykos har bättre prognos än Schizofreni.
Mer
9 år 6 månader sedan #695611 av Admin1
Kan vara för att han får Clozapine, som han är inlagd. Dosen skall långsamt trappas upp och sedan skall man göra blodkontroller. Sedan har han avbrutit medicinen tidigare och då kanske de vill ha honom under uppsikt vid medicineringen.
Mer
9 år 6 månader sedan #695706 av Sambon

Nissegossen skrev: :tänk Tvivlar läkarna på den diagnosen, eller är det du själv? Han kan ju faktiskt ha en pågående psykos och de anser att han behöver vård och då kan det vara naturligt att han ligger inlagd.


Det är läkarna som tvivlar och nu säger han nog har nån sort schizofreni. Jag lägger mig inte i diagnostiseringen. Han är i en mild psykos med enbart paranoida tankar riktade mot den personal som jobbar med honom på avdelningen. Detta leder till rädsla och ångest såklart.

Geta skrev: Reaktiv psykos har bättre prognos än Schizofreni.


Ja, det är vi medvetna om. Därför det inte känns så jättekul nu när de pratar om schizofreni…

Admin1 skrev: Kan vara för att han får Clozapine, som han är inlagd. Dosen skall långsamt trappas upp och sedan skall man göra blodkontroller. Sedan har han avbrutit medicinen tidigare och då kanske de vill ha honom under uppsikt vid medicineringen.


Det är aldrig han själv som tagit initiativ till att avbryta/nertrappa medicineringen utan alltid en läkare eller psykiater.
Ja, han tar blodprover. Nu är han i det terapeutiska fönstret som de kallar det här. Vet inte om det är det samma i Sverige. De ska höja Fevarinen till 50 mg och sen se om de ska fortsätta höja Leponexen. En anledning till att de vill ha honom inlagd är för att observationer är en del av utredningen. Blir bara så fel när de bara ser honom så sjuk och inte hur han är hemma. Men några av de som varit här hemma och hämtat honom efter permission säger i alla fall att han är en helt annat person då.

Nu har jag förhandlat fram permission för honom med övernattningar torsdag-söndag om allt går bra och jag märker att bara tanken på det gör att han fungerar bättre på avdelningen nu ikväll. Kanske kan en så lång vistelse hemma göra att han kommer ur lite av sina paranoida tankar.
Mer
9 år 6 månader sedan #695713 av lärjungenMatteus
Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.?
Mer
9 år 6 månader sedan #695749 av malin71
Hoppas ni får fina dagar tillsammans. :hjärta