Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 6 månader sedan #693561 av Admin1
Det finns också kognitiv rehabilitering, som förbättrar närminne och koncentration, vilket kan vara bra vid studier. Abilify kan vara bra vid studier eller arbete, men däremot kan Clozapine, Zyprexa och Seroquel vara negativt på grund av antikolinerg effekt. Latuda som snart kommer kan också troligen vara bra för studier och arbete.

För vanföreställningar finns en ny behandling, som heter metakognitiv träning, som ger bättre effekt på vanföreställningar än antipsykotika.

www.viska.se/index.php/ny-behand ... tallningar
Mer
9 år 6 månader sedan #693618 av Sambon
Tack för tips och råd. Ska kolla upp allt. Angående medicin verkar de väldigt bestämda på att det enbart är Leponex han kan få nu efter förgiftningen. Vi bor inte i Sverige så vi har kanske inte heller tillgång till exakt samma mediciner som ni har.
Mer
9 år 6 månader sedan #693625 av Geta
Leponex ska vara det mest effektiva vid schizofreni och psykos. Om inget annat hjälper, så tar man till det.
Mer
9 år 6 månader sedan #693633 av Sambon

Geta skrev: Leponex ska vara det mest effektiva vid schizofreni och psykos. Om inget annat hjälper, så tar man till det.


Ja, det är ju bra det är effektivt… synd den måste trappas upp så långsamt bara.

Hans psykolog hade gett honom en bok om schizofreni idag. Känns ju inte som det han behövde just nu precis...
Mer
9 år 6 månader sedan #693634 av Geta
Då har teamet alltså bestämt sig för diagnosen schizofreni?
Mer
9 år 6 månader sedan #693635 av Sambon
Nä, igår sa dom att det inte är det så jag fattar ingenting. Han är livrädd för att bli psykotisk och diagnoser så undrar nästan om de försöker provocera fram nåt med boken... Men nu låter det nog som jag också håller på att bli paranoid, haha. De har fått för sig att han är mer sjuk/psykotisk än han berättar idag och fått honom att erkänna att det är så... Jag som känner honom väldigt väl och har varit igenom det här 4 ggr tidigare tror de är på fel spår angående det men jag kan ju inte påverka så mycket även om jag har sagt till om det.