Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 6 månader sedan #693186 av koi
Vad bra att de gör en ordentlig utredning.
Mer
9 år 6 månader sedan #693246 av Admin1
Malignt neuroleptika syndrom är en sällsynt, men mycket allvarlig biverkan. Kroppen blir krampar och blir överhettad. Det var inte extremt varmt, när han drabbades av detta? Han är den första här som drabbats av detta. Vid narkos kan liknande saker också inträffa, men det är också sällsynt.
Mer
9 år 6 månader sedan #693382 av Sambon
Ja, var tur han var inlagd och vakthavande läkaren nyligen läst/hört om detta och kallade efter ambulans ganska fort. Hade han varit hemma hade jag garanterat inte gjort det...

Det var inte varmt. Eftersom det är så ovanligt så har de undersökt varenda cell i hans kropp och tagit alla prover som fanns för att se om de kunde hitta nån annan orsak men eftersom dom inte gjorde det säger dom han var förgiftad.
Mer
9 år 6 månader sedan #693427 av Admin1
Din sambo skulle nog behöva patientutbildning om psykoser, eftersom det minskar psykoser och även symptom. Det finns också familjeutbildning, som halverar psykosrisken. Det är han + anhöriga som får det. Som anhöriga bör man undvika skäll och högljudd kritik, eftersom det kan trigga psykoser.
Mer
9 år 6 månader sedan #693484 av Sambon
Nu är det ca 1,5 vecka sen han tog sista Zyprexan som han fick på sjukhuset efter(!) att han var förgiftad… tyvärr han han bara hunnit trappa upp Leponexen till 75 mg (100 mg imorgon). Tyvärr blev han bli paranoid idag igen… synd det inte är nåt annat att göra än att vänta på att medicinen har trappats upp till terapeutisk effekt och under tiden droga ner honom med sobril eller vival… jäkla skit!

Admin1 skrev: Din sambo skulle nog behöva patientutbildning om psykoser, eftersom det minskar psykoser och även symptom. Det finns också familjeutbildning, som halverar psykosrisken. Det är han + anhöriga som får det. Som anhöriga bör man undvika skäll och högljudd kritik, eftersom det kan trigga psykoser.


Ja, håller med om att han nog skulle behöva patientutbildning. Självklart skulle jag ställa upp på familjeutbildning men jag är ganska påläst och införstådd med problematiken, har varit med på alla behandlingssamtal mm mm. Är utbildad inom vården och är en lugn person med stor förståelse för sjukdomen och min sambo som person. Skulle aldrig komma på tanken att skälla eller skrika av någon anledning utan försöker lugna och verklighetsorientera vid behov och bara vara en sambo när det är behov för det...
Mer
9 år 6 månader sedan #693496 av Nissegossen
Känner för er och med er! Önskar jag kunde göra mer än så här :tummenupp Och Lycka till!

Om du behöver snacka, så skriv PM, men i stort kan jag inte göra mer än att lyssna och kanske komma med råd i den mån jag har förmåga till det. Egentligen behöver du ett proffs, en utbildad psykolog och här kan jag ge dig ett råd om hur du skulle kunna få hjälp. Om du inte hittar det själv kan jag kanske vara behjälplig, men mitt råd är att uppsöka sjukhuskyrkan på det sjukhus han brukar vara inlagd på och prata med någon där.

Alla där är vana vid sjuka och förhållandena runt omkring och själv har jag fått hjälp av sjukhuskyrkan på dåvarande Lillhagens sjukhus i Göteborg. Jag fick därigenom en psykolog som jag gick i samtal för i en 5-6 år utan kostnad för mig och min dåvarande sambo gick där också för samtal hos en annan medarbetare på sjukhuskyrkan. Kan rekommendera upplägget. På sin plats är att nämna att min förra sambo har/hade diagnosen Borderline, medan jag själv har Diagnosen Schizofreni. De på sjukhuskyrkan har alla tystnadsplikt och det för brott som kan ge upp till 2 års fängelse, men om straffskalan skulle innebära högre straff är de enligt lagen skyldiga att tala om det för polisen.

Du behöver verkligen ett bollplank.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum