Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 1 månad sedan #733544 av Fantasio
Så han sköter alltså sin medicinering och får ändå symptom? Bekymmersamt. Men det finns ju marginal att gå upp i dos, jag har bara upplevt dreglande som biverkning. Har ni diskuterat doshöjning?
Mer
9 år 1 månad sedan #733601 av Sambon

Fantasio skrev: Så han sköter alltså sin medicinering och får ändå symptom? Bekymmersamt. Men det finns ju marginal att gå upp i dos, jag har bara upplevt dreglande som biverkning. Har ni diskuterat doshöjning?


Ja, han är livrädd för att bli dålig och fick sån ångest den dagen han hade glömt tabletten när han kom på det att han nästan fick en psykos av det… Han har stora problem med att han dregglar och svettas floder på nätterna. Blir säkert aktuellt med doshöjning ja. Han ska ta det med läkaren imorgon. I helgen har han tagit sobril med dålig effekt. Önskar han fick gå tillbaka till Olanzapin som han tog innan han blev förgiftad. Då var han mycket mer stabil...
Mer
9 år 1 månad sedan #733618 av Cosmos
Några reflektioner:

Varför kallas psykoser schizofreni först efter de har pågått i 6 månader? Det är ungefär som om man skulle få diagnosen cancer först efter 6 månaders sjukdom. Då är man ju död i värsta fall.

Varför skulle man vara mindre benägen att sluta med en medicin om den fungerar bra? Det är väl när man mår bra som man tycker man kan klara sig utan medicin?

Sjukdomsinsikt kan väl te sig olika från individ till individ. Man kan ju känna att allt är annorlunda men inte fatta vad detta är t ex.
Mer
9 år 1 månad sedan #733710 av Admin1
6 månaders gränsen finns för att en del psykoser och ungefär 50-80 % går över på 6 månader, men inte schizofreni. Efter första psykosen kan man bli rädd för att få fler psykoser. Antagligen är det så att får man ångest för att få psykos, så får man lättare psykos. Ångest kan kanske vara en mildare form av psykos och är därför inte bra. Ångestlindrande medicin kan behövas som Cipralex, som har antidepressiv effekt samt kanske bensodiazepin vid ångestattacker.

Den normala dosen av Leponex ligger kring 200-400 mg per dag ungefär, men man kan gå upp till 900 mg. Svettningar och dregglingar beror nog på att Leponex ökar nervtransmittorn acetylkolin.
Mer
9 år 1 månad sedan #734342 av Bomb
Min läkare planerar att byta min risperdal mot leponex. Fick ta blodprov och EKG igår och gör mig redo att ta blodprov varje vecka i några veckor framöver, för att sedan göra det en gång per månad. Är det så för alla som tar leponex? Erfarenheter av leponex någon?
Mer
9 år 1 månad sedan #734397 av Fantasio
Du kommer nog att må bra på Leponex. Efter en tid med veckovisa blodprov tar du dem månatligt, samma för alla.